Love-Tree - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu Love-Tree - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu

Love-Tree

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

02 November 2009 | Denemarken, Silkeborg

Goddag!!
Aangenaam kennis te maken… Lisanne Zandstra… Jeweetwel, dat meisje dat 3 maanden in Denemarken studeert... ;-) Kennen jullie me nog? Het is even geleden dat ik mijn blog heb bijgewerkt (meer dan 2 weken geleden :-S), maar ik heb het dan ook zo ongelooflijk druk gehad! Want deze twee weken hebben we met z’n tienen gelogeerd op Skals Efterskole. Dat is een kostschool, waar leerlingen van grade 9 of 10 (14-16 jaar) een jaar lang op school wonen. Het is voor Deense scholieren een ideale kans om een jaar lang ‘begeleid’ op jezelf te wonen, voordat je gaat studeren. En het is dan ook erg populair om te doen. Het wordt zelfs steeds populairder! Je wordt op een Efterskole niet alleen voorbereid voor je examens aan het einde van grade 9 (of als je een jaar langer nodig hebt, grade 10), maar je leert zelfstandiger worden en je maakt hier vrienden voor je leven. De scholieren wonen verdeeld in 4 huizen met elk 2 verdieping. In de onder verdieping wonen de meiden en boven de jongens. Op elke verdieping zijn er vier kamers, waar de scholieren met z’n zessen in één kamer slapen. Dus ze moeten goed met elkaar op kunnen schieten. Voor de meeste mensen die een jaar op een Efterskole hebben gezeten, zeggen later, dat dit het beste jaar is geweest van hun leven. Nou, dat wil ik best geloven.
Je merkt meteen dat iedereen heel close is met elkaar. Iedereen knuffelt alles en iedereen. Toen we de eerste avond aankwamen, werden we meteen welterusten geknuffeld door een paar scholieren. Veelal jongens die het natuurlijk wel spannend vonden dat er wat dames op bezoek waren. Maar ook toen we weggingen vrijdag en afscheid namen, werden we allemaal geknuffeld. We hebben zelfs met een hele grote groep een groepsknuffel gedaan. Wel gezellig hoor!
De leerkrachten hebben hier natuurlijk ook een heel andere band met hun leerlingen, dan op een normale Folkeskole. De leerkrachten krijgen om de beurten avonddienst, waar ze ’s avonds ervoor zorgen dat ze hun huiswerk maken tijdens het ‘huiswerkuurtje’ en ze de scholieren ‘instoppen’ voor ze gaan slapen om 11 uur. Er slaapt telkens 1 leerkracht op school en de directeur woont in een huis, bijna tegen de school aan.
Toen ik voor het eerst avonddienst had, was het wel heel mooi om te zien dat iedereen hun kamers helemaal hebben aangekleed met posters en dergelijke. Er was zelfs in één van de huizen bij de meiden een ‘love-tree’ gemaakt met alle koppeltjes die er op dat moment verkering hadden. Echt geweldig! En in de boomstam waren dan jongens en meiden die naar elkaar toe groeiden, richting de top van de boom. En in de wolken, waren er scholieren die al ‘bezet’ waren en dus al een vriendje of vriendinnetje hadden ergens anders. Echt geweldig!

Waar ik wel aan moest wennen, was dat ze hier ongelooflijk snel aten. Wanneer ik nog maar op de helft was met mijn maaltijd, ging de bel al en stond iedereen op om hun bord e.d. op te ruimen! Maar aan het einde van de 2 weken, is het me eindelijk gelukt om binnen de tijd te eten hoor! Ik was er trots op :-). Ik mocht wel gewoon verder eten hoor, dus ik ben niet verhongerd ofzo!
Wat heel leuk is, is dat ze iedere dag met elkaar zingen voor het middageten. En op vrijdag, voordat de meesten naar huis gaan voor het weekend (sommigen blijven gewoon op school, dat is eigen keuze), hebben ze een uur lang ‘singing-lesson’, waar ze met elkaar gaan zingen. Echt heel leuk! En het geeft ook meteen zo’n samenzijn-gevoel.
Verder is het manier van lesgeven weer anders dan dat ik op de folkeskole heb gezien. De leerkrachten geven hier ongeveer les, zoals we ook in Nederland gewend zijn op de middelbare school. Maar… er zijn wel hele grote verschillen. Onder andere hebben hier alle scholieren een laptop voor zich, waar ze altijd op werken. Waar blijft de pen en papier, vraag je je af? Nou, die gebruiken ze gewoon niet. De meesten hebben dat dan ook niet bij zich.
Wat ook erg verschilt is de sfeer in de klas. Er is minder druk op de leerlingen dan dat ik gewend ben in Nederland. Ze hebben bijna geen toetsen, maar als ze die wel hebben, is dat vooral voor de leerkracht om te kijken hoever ze zijn. Ze krijgen ook huiswerk, maar lang niet zoveel als ik heb gehad! En ze mogen altijd naar de leerkracht als ze denken moeite te hebben om het huiswerk af te krijgen. Hoe langer ik hier in Denemarken ben, hoe sterker ik het gevoel krijg dat we zoveel van dit land kunnen leren, als je kijkt naar het onderwijs.

Naast dat we naar de Efterskole zijn geweest, hebben we ook nog een bezoek gebracht op 2 ander soorten scholen hier in Denemarken. Maar eerst zal ik even wat duidelijkheid scheppen over het onderwijs in Denemarken. Anders snappen jullie er vast niets van.
Er zijn grof gezegd, 2 soorten scholen in Denemarken: openbare scholen en privéscholen. Iedereen die maar wil, mag een eigen school openen. Het enige waar je voor moet zorgen, zijn bijvoorbeeld ouders, die je kunnen sponsoren. Want als je een school opent, is dit een privéschool, wat betekent dat de overheid niet alle kosten betaald. Wat wel het geval is bij een openbare school. De overheid betaald nog veel hoor, namelijk 2/3!! 1/3 moeten de ouders zelf betalen.
In Denemarken mag je kiezen of je kind naar een openbare of een privéschool gaat. Iedereen in Denemarken kan gratis naar een openbare school. Ook studeren kost geen geld op een openbare school. Ideaal! Je hoeft dus gewoon geen schoolgeld te betalen!
De Efterskole is een privéschool, dus ouders betalen om hun kids op deze school te hebben. En daarnaast zijn we naar nog 2 andere soorten privéscholen geweest: een Friskole en een Højskole. Een Friskole is gewoon een privé Folkeskole. Maar het verschil is, dat ze op deze school veel vrijer zijn in hoe ze hun onderwijs hebben. Op deze school waar wij naartoe zijn geweest (Mammen Friskole), hebben ze de nadruk op geschiedenis en een beetje sport. Het is wel een hele kleine school, met iets meer dan 60 leerlingen, maar het is wel een hele leuke school. Ook heel interessant om eens een bezoek te brengen om te zien hoe het nou gaat op een Friskole.
Verder zijn we ook naar een Højskole geweest. Deze Højskolen zijn voor mensen boven de 17 jaar en ouder, die een jaar naar school toe willen. Op een Højskole krijg je geen examens en dergelijke. Mensen gaan daar gewoon heen om een jaar of een paar maanden ‘lol’ te hebben. De Højskole waar wij heen zijn geweest is heel internationaal en de mensen die daar naartoe gaan, krijgen les over de cultuur en onderwijs in Denemarken. Verder hebben ze allemaal verschillende bands, waar ze met elkaar muziek maken. Verder maken ze ook vaak tripjes. Ze gingen bijvoorbeeld met een groep naar Noorwegen om te survivalen. En iedereen mag naar de Højskole toe. Ook van andere landen, alleen moet je dan wel alles zelf betalen.

Naast stage en scholen bezoeken, hebben we ook nog andere dingen gedaan. We zijn een dagje naar Viborg geweest en hebben daar wat gewinkeld. Wel lachen, want we gingen daar zaterdag heen met wat meiden en kwamen daar iets na enen aan. Maar we hebben er niet aan gedacht dat de winkels sluiten om 2 uur zaterdags!!! Ja, Denemarken is een raar land… Overal sluiten de winkels om 2 uur op zaterdag. Maar we hebben wel lekker rondgelopen en nog ergens een warme chocolademelk gedronken, waar we eerder een keer hebben gegeten met z’n allen toen we eerder die week in Viborg zijn geweest.
Verder zijn we ook nog naar het strand geweest! Ja mam, jaloers? Het is wel wat anders dan een Nederlands strand hoor. Veel kleiner en met veel meer stenen. We zijn naar 2 verschillende stranden geweest, helemaal in het noorden van Denemarken. En bij een van die stranden hebben we helemaal naar benden moeten klauteren!! Echt wel eng! Ik ben zelfs een keertje uitgegleden… Gelukkig hielp Daniela mij naar beneden.
Op de woensdagavond in onze tweede week op Skals Efterskole, hebben wij een DanECult-evening gehouden. We hebben een quiz georganiseerd, waar we de leerlingen vragen stelden over onze landen. Ze moesten telkens raden over welk land we hadden. En aan het einde mochten ze taai-taai proeven, cookie-cake (Portugees) en Golden Balls (Turkije). Het was echt een geslaagde avond en we waren allemaal blij dat het zo goed was gegaan. Want het heeft best veel voorbereiding gekost.
En toen was onze tijd alweer over op Skals Efterskole! De tijd is daar echt omgevlogen! Na een heel gezellig etentje bij Joakim (internationale coördinator op Skals) en samen met Peter (leerkracht op Skals) op donderdagavond, hadden we nog maar één dagje. En op vrijdagavond waren we alweer thuis in Silkeborg. Ik heb echt genoten van mijn tijd op Skals. Het is echt een ervaring geweest. Niet alleen de school, maar ook om met 10 meiden samen te wonen. Dat was soms een uitdaging, maar wel een leuke!

Ik ben benieuwd hoe het met jullie gaat daar in het warme Nederland. Ja, hier in Denemarken is het koud hoor! Het heeft al gevroren ’s nachts en het is al donker om 5 uur! De kachel staat hier bijna vol open hoor! Dus laat een berichtje achter, want dat is altijd leuk om te lezen!! Vi ses!!

  • 02 November 2009 - 20:29

    Paps En Mams:

    Blij om te horen dat je het leuk hebt gevonden. Je zult daar alles nog missen. Wij hebben nog geen kou en het was vandaag 15 gr.

  • 02 November 2009 - 20:30

    Myrthe:

    hoi zuss!!

    Toch eindelijk even met je blog bezig gekunt:)!? Ik zal je niet zoo vaak gaan plagen op msn haha :) Alhoewel het wel heel leuk is om te doen!
    Je krijgt een knuffel terug van de puppen en nijn hoor!

    groetjes,
    mij(K)

  • 02 November 2009 - 21:21

    Hans En Adry:

    Hallo Lisanne,
    We zijn blij om weer iets van je te kunnen lezen.We begonnen ons flink wat zorgen te maken (niet echt,hoor)toen er niets meer te lezen viel in de afgelopen 2 weken.
    Je hebt weer heel wat ervaringen opgedaan daar,
    zodat je daaruit, als alles straks is bezonken,het nuttige kunt behouden en in de praktijk brengen.
    Hier gaat alles zo z'n gangetje.Wij hebben sinds vorige week zondag er een hond bij, waarmee we vorige week naar de hondenschool zijn geweest.Ik kan niet zeggen dat dat een mateloos genoegen was, want Fini (zo heet het teefje)snauwde naar elke hond die ze zag.Ongewild had ik behoorlijk wat gymnastiekoefeningen.
    Gelukkig blijken er intussen spuitbussen met lucht te bestaan,om ongewenst gedrag te beïnvloeden.Je vader is het thuis gaan halen en het resultaat was opmerkelijk.Vanavond heeft je vader het nog enkele malen gebruikt en het is bijna niet te geloven maar Fini gedroeg zich al heel wat socialer.Ik, Adry,train nu met Fini en dan merk je dat je toch al veel van de begin dingen vergeten bent en helemaal niet meer doet.Ja,een opfriscursus is toch niet weg,hoor !Met Lobbes gaat het goed en hij geniet van z'n "zusje".Nou,dit was het weer voor vandaag.
    We kijken met spanning uit naar jouw verhalen.
    Voor straks welterusten.
    Hans en Adry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Hallo! Mijn naam is Lisanne en ik houd ervan om nieuwe culturen te leren kennen. Als ik kon, zou ik graag heel veel verre reizen maken en leren van andere culturen. Ik heb in mijn profiel twee verschillende reizen staan: De eerste gaat over mijn stageperiode van drie maanden in Denemarken. Mijn laatste reis gaat over een ontdekkingsreis in de wonderel wereld van dierondersteundende therapie (ook wel animal assisted therapy genoemd). Ik wens je veel leesplezier!

Actief sinds 24 Aug. 2009
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 45993

Voorgaande reizen:

23 Juni 2014 - 31 Juli 2014

Animal Assisted Therapy

29 Augustus 2009 - 30 November 2009

Studeren in Denemarken

Landen bezocht: