Avontuur na avontuur... - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu Avontuur na avontuur... - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu

Avontuur na avontuur...

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

22 November 2009 | Denemarken, Silkeborg

Hello again!
Het is alweer een weekje geleden dat ik een 'blogje' heb geschreven en ik heb (natuurlijk) weer heel wat meegemaakt. Dus hierbij het verhaal van deze week:

Er was eens een meisje dat naar Denemarken afreisde. Ze ging daar studeren voor drie maanden, om wat meer over educatie in dat land te leren. Als eindopdracht heeft ze een project moeten schrijven. Ze heeft dagen en dagen gelezen en geschreven en heeft uiteindelijk, samen met haar Oekraïnse projectpartner Anastasiia, het project afgemaakt. ‘Gelukkig!’, dacht het meisje bij haarzelf: ‘Het heeft veel tijd en energie gekost, maar nu kan ik lekker ontspannen en genieten van de tijd die ik hier nog heb!’
De avond voordat ze jarig was, zijn er twee Turkse meiden bij haar en haar huisgenootje op bezoek geweest. Ze hebben heerlijk gegeten met elkaar en daarna gezellig gekletst en gelachen. In het Deens zouden ze dit een ‘Hygge’-gevoel noemen. Een gevoel waar je geniet van dat moment. Ze hebben met elkaar grappige en gekke foto’s gemaakt van elkaar en met elkaar. Het was dus een heel gezellige avond en het meisje heeft er enorm van genoten.
Na een nachtje slapen zou het meisje dan eindelijk jarig zijn. 22 jaar alweer! Wat gaat dat snel de tijd! Na even te hebben gegeten en rustig hebben gezeten, was het plan om toch maar even boodschappen te doen. Want tja, zelfs als je jarig bent, gaat het gewone leven door. Dus het meisje en haar huisgenootje stapten in de auto. Het meisje draaide de sleutel om en… Nee toch! Hij sloeg maar 2 secondes aan en toen stopte de auto ermee!! Hij deed helemaal niets meer!! De schrik vloog het meisje om het hart! Maar na nog een paar keer de sleutel zonder resultaat omgedraaid te hebben, stapte ze toch maar uit om een kijkje te nemen onder de motorkap. Maar zodra ze buiten kwam, hoorde ze een raar geluid… Een geluid dat onder de motorkap vandaan kwam!!! Het klonk als iets dat heel snel ronddraaide en dat het steeds en steeds sneller ging! Angstig belde het meisje haar moeder op. Wat moest ze nu doen?! Met de telefoon aan haar oor, stapte ze dapper naar de motorkap en deed deze open. Maar al snel gooide ze het weer dicht, want ze rook een branderige lucht en ze zag rook!!! De auto ratelde eventjes en daarna stopte het geluid. Het was helemaal stil…

Gelukkig was het mooi weer en konden het meisje en haar huisgenootje op de fiets naar de winkel toe. Weer thuis gekomen heeft ze de ANWB maar gebeld en hun hebben de Deense Autohjælp op haar af gestuurd die er al snel was. De jongen van de Deense Autohjælp kwam met een grote vrachtwagen naar haar toe en heeft haar auto eens goed bekeken. Hij heeft zelfs nog met een hamer en een metalen stok tegen iets aan geslagen. Het meisje, die er de humor ondertussen wel een beetje van in kon zien, liet het allemaal maar begaan. Helaas kon de jongen niet zien wat er precies aan de hand was met de auto en vertelde het meisje dat hij de auto zou brengen naar een garage in Silkeborg. Dus heeft hij de auto op zijn vrachtwagen geladen en is toen weggereden. Het meisje, zwaaiend naar haar autootje, achterlatend. Haar auto staat nu in een garage in Silkeborg en wordt hopelijk volgende week gemaakt… Wat een avontuur! En wat een leuk cadeau… Tillykke med fødseldagen, meisje!

Om het avontuur met de auto een beetje te vergeten en om verder haar verjaardag te vieren, zijn het meisje en alle andere Nederlandse meiden ’s avonds gaan bowlen. Het meisje vond het heel erg leuk en gezellig en heeft het weer enorm naar haar zin gehad! Na nog een chocolademuffin gegeten te hebben bij de MC Donalds was de dag alweer om en ging het meisje heerlijk slapen. Dat was ook wel weer nodig, want die dag daarna, zouden ze met een hele groep naar Århus gaan. Daar zou Lærke hen rondleiden.
In Århus hebben het meisje en de anderen een bezoekje gebracht naar ´Den Gamle By´. Het meisje is daar wel eens eerder geweest, maar dat gaf niet, want vandaag was er veel meer activiteit in het park. Er waren veel mensen die verkleed waren, zoals een paar honderd jaar geleden en de koetsen die over de keien kletterden, gaven je het gevoel, alsof je terug te tijd in bent gestapt. Ook is het meisje naar het kunstmuseum AroS geweest. Ze keek haar ogen uit naar al het kunst, volgde de ballen die dwars door het museum heen rolde over stalen buizen en lachte om een hond die zijn botje boven het vuur braadde.

Na deze gezellige dag in deze mooie stad, heeft iedereen wat gegeten en nog wat warme chocolademelk gedronken, om de dag af te sluiten. Op de terugweg in de trein heeft het meisje nog gepraat met een mevrouw die een hondje bij zich had. En dit hondje was pas voor de tweede keer in de trein! Dat terwijl het zo rustig en ontspannen was!
Na even in de trein gezeten te hebben, was er eindelijk plaats voor iedereen om bij elkaar te zitten en heeft het meisje een cadeau gekregen. Het was een prachtige tas, die ze mooi kan gebruiken voor bijvoorbeeld het uitgaan. Ze is hier heel blij mee en heeft iedereen hartelijk bedankt.
Nu zit het meisje op de bank in haar knusse huisje, terwijl de regen tegen het raam tikt en probeert haar verhaaltje van deze week op te schrijven. Nog maar een week te gaan, denkt ze bij zichzelf. Hopelijk zal ze ook deze week nog veel ‘Hygge’-momentjes hebben. En met een glimlach legt ze haar pen neer.

Hygge – spreek uit als Huuge (g= als in ‘good’)
Tillykke med fødseldagen = Gefeliciteerd met je verjaardag (tieluuke mel fusulsdèèn)

• 22 November 2009 - 18:21

Hans En Adry:

Hallo Lisanne,
    Wat een verhaal is dit nu,een autopech en dan nog wel op je verjaardag. Niet te geloven,hoor.Hans en ik hebben al bedacht dat we met de pet rond moeten gaan. Helaas is er de komende 2 weken geen behendigheid op zondag,dus zal er geen euro in de pet komen.Dit lost dus ook niets op!
    We moeten onze gedachten maar even verzetten en voor je duimen dat de onkosten aan de auto mee gaan vallen.
    We denken dat je je niet zo snel zult laten beïnvloeden door tegenslag en wensen je nog heel veel plezier tot aan je vertrek.
    Hans en Adry

• 29 November 2009 - 09:49