Monkey says... - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu Monkey says... - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu

Monkey says...

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

09 Oktober 2009 | Denemarken, Silkeborg

Kære allemaal,

Weer even snel een blog (ik ben zelfs gisteravond al begonnen met schrijven), want komende week wordt het heel erg druk. En vanavond begint het al! Maar dat vertel ik straks wel… Ja, jullie geduld word weer eens op de proef gesteld :-P.
Deze week was weer super leuk en ik heb ook weer super veel meegemaakt! Natuurlijk hebben we deze week weer stage gehad. En nu is het alweer om! De tijd vliegt gewoon, niet normaal. Deze twee weken op Virklund Skole zijn zo fijn en leuk geweest en ik heb hier veel gezien. Het heeft me anders laten kijken naar hoe het onderwijs ook kan zijn. Namelijk dat kinderen heel veel meer verantwoordelijk kunnen dragen, dan dat wij hun vetrouwen. En ze kunnen het echt aan! Maar verder zijn het ook 2 hele vermoeiende weken geweest. Want je krijgt natuurlijk ongelooflijk veel indrukken op je af en je wilt ze allemaal zo goed mogelijk onthouden. Ik heb deze 2 weken voor mezelf een soort dagboekje bijgehouden, waar ik iedere dag in heb geschreven. Op deze manier kon ik al mijn verhalen kwijt.
Dat de eerste week al vermoeiend was, bleek wel maandagochtend. Want… Anoeska en ik hadden ons gewoon een uur verslapen!!! Ik heb me nog nooit verslapen! Maar omdat we altijd vroeg opstaan, waren we gelukkig nog wel op tijd op school hoor! Op het nippertje dan!
Het was wel grappig, want ik ben nog wel wakker geworden en ik vond het al zo lang duren voordat de wekker afging. Waarschijnlijk ben ik toen weer in slaap gedommeld en werd een uurtje later weer wakker. Weer dacht ik dat het zo lang duurde voordat die wekker afging, dus ben ik op een gegeven moment maar eens gaan kijken hoe lang ik nog onder dekens kon blijven. Nou, je kunt je voorstellen dat ik ineen keer klaarwakker was! Tja, ik had wel de wekker gezet, maar niet AAN gezet… Kan gebeuren, toch?

Deze week waren alle klassen bezig met projecten. En de hoogste 3 klassen waren in groepen gesplitst en gemengd. De ene groep heeft kranten gemaakt over het milieu. En het eindresultaat donderdag zag er mooi uit hoor! Heel proffessioneel en alle bladzijdes goed gevuld.
Verder was er ook een groep die alternatieve ‘groene’ huizen heeft bezocht maandag. En van dit bezoek hebben ze in groepjes iets ‘groens’ (= goeds voor het milieu) nagemaakt. Een groepje heeft bijvoorbeeld een multifunctionele oven nagemaakt van bakstenen (de oven wordt niet alleen gebruikt als oven, maar ook meteen als kachel voor het hele huis), een groepje heeft het gehad over gras en planten op daken van huizen en er was een groepje die echt een heel huis van karton heeft nagemaakt, tot in alle details. En alles in dit huis was ‘groen’, namelijk goed geïsoleerde huizen, een heel systeem waar je water grof reinigt en weer hergebruikt voor toilet e.d. en het leukste: een fiets waar je op moet fietsen voor electriciteit.
Er was ook een klas die het vooral over de techniek van het maken van electriciteit heeft gehad. De verschillende groepjes hebben hier de werking van generatoren, windmolens, waterradden en zonnecellen heeft nagemaakt met lego. En het mooiste was nog dat het ook allemaal bewoog en werkte. Ze produceerden echt allemaal electriciteit. Echt heel gaaf!

Ook heb ik deze week mijn gebarentaal goed kunnen oefenen, want ik ben een paar keer bij de hele kleine kids geweest. Ze zijn dan een jaar of 6 (want dan gaan ze hier pas naar school) en die kunnen natuurlijk geen Engels verstaan of praten. En omdat deze kinderen vooral dingen maakten, hebben we ze vooral kunnen helpen bij bijvoorbeeld de lijmpistool e.d.
Ja, echt waar, je leest het goed! De jonge kids mogen hier gewoon met een hete lijmpistool werken! En dat niet alleen, ze mogen ook gewoon met een electrische figuurzaag!! Wij hebben echt met open mond staan kijken hoor! En af en toe moesten we ons echt inhouden om niet in te grijpen en het zelf te doen, voordat er ongelukken gebeuren. Maar die gebeurden niet en de kids wisten heel goed hoe ze met de apparaten om moesten gaan. De kinderen zijn hier echt ongelooflijk zelfstandig en mogen dan ook een heleboel. Maar het mooie om te zien, is dat omdat ze zo vrij gelaten worden, het lijkt of ze gemotiveerder zijn. En waar ik me ook telkens weer over verbaas, is hoe creatief alle kinderen hier zijn. Als ik denk aan mijn creatieviteit is dat echt heel weinig. Maar hier worden de kids gewoon niet tegengehouden door de leerkrachten die vertellen wat en hoe ze iets moeten maken, dat ze hun creativiteit gewoon veel beter kunnen ontwikkelen. In Nederland hebben we dat niet hoor! Dan moeten alle kinderen doen, zoals de juf of meester zegt en worden ze aangesproken als ze iets anders doen dan wat van hen wordt verwacht. Terwijl dat juist creativiteit is.
Omdat de kinderen natuurlijk geen woord van ons kon verstaan en wij niets van hun, hebben Alexandrina (Portugees) en ik een hele leuke situatie gehad. We hadden namelijk 3 kinderen voor ons staan die een heel verhaal in Deens aan het houden waren. Vooral 1 jochie was aardig brutaal en durfde wel iets aan ons te vragen. Gelukkig kon ik wel nog wat uit zijn vragen halen en wij vertelden onze namen en waar we vandaan kwamen in het Deens (zijn de Deense lessen toch nog ergens goed voor geweest!). Maar verder kwamen we natuurlijk niet, dus die kids hadden een grootste lol. Hebben wij toch nog een paar kinderen blij gemaakt op deze school met onze komst :-).
Vandaag was een speciale dag. Niet alleen omdat het de laatste dag was van deze 2 weken op Virklund Skole, maar omdat iedere school in Denemarken een ‘bewegingsdag’ houdt op de laatste dag vóór de herfstvakantie.
En ik ben meegeweest met o.a. grade 6, die gingen hardlopen/joggen. Ik ben ingezet (samen met de andere meiden) om streepjes te zetten op de handen van de kids, zodat we naderhand konden tellen hoeveel rondjes ze hebben gelopen. Het was echt heel leuk om te doen. Ik en Alexandrina waren een competitie aan het houden, om te kijken wie het populairste was. En helaas heeft Alexandrina gewonnen, want de meesten kwamen naar haar toe. Maar dat was alleen omdat ik niet strategisch stond en omdat een andere lerares vals speelde door een metertje voor ons te gaan staan. Maar het was erg gezellig en ik heb me prima vermaakt!

Gisteravond waren we uitgenodigd bij Jørgen (nee je spreekt het niet uit als Jurgen, maar als Jorn, helaas!) en zijn vrouw. Ook zijn dochter was aanwezig. Jeetje, wat wonen hun mooi zeg! Ze wonen op een heuvel, dus hun uitzicht is echt oneindig. Ze kunnen overal overheen kijken. Prachtig! Ook het eten was heerlijk. We hebben pannenkoeken gegeten, met daarop verschillende groentes en ook nog gehakt. Het werd gegeten op de manier van wraps. Ik had nooit gedacht dat dit mogelijk was met pannenkoeken, maar het was heerlijk! En er was chocoladeijs na! Nou, je kunt wel voorstellen dat we allemaal echt helemaal vol zaten!!!
En dat was niet voor de eerste keer deze week. Want afgelopen dinsdag hebben we de guys op bezoek gehad en wij hebben nu eens een keer voor hun gekookt. Omdat Simon vandaag niet kon komen en omdat we zoveel eten hadden ingeslagen, hebben we ook Daniela en Alexandrina uitgenodigt. We hebben gevulde paprika’s gegeten met gehaktschotel. En voor het desert hebben we een pannenkoekentaart gemaakt met slagroom en chocolade!! En het was echt heerlijk!! We waren eigenlijk al vol van het gehakt en de paprika’s, maar toen we de pannenkoekentaart zagen, zijn we gewoon door gaan eten. We waren zelfs zo vol, dat we de volgende dag bijna niets gegeten hebben!! En verder was het natuurlijk weer heel gezellig. Dus verhongeren doe ik hier niet hoor!

Gesproken over pannenkoeken: alvast heel veel plezier met de pannenkoekendag zondag, iedereen van behendigheid!! Jammer dat ik er niet bij kan zijn, maar zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik mijn portie pannenkoeken wel gehad deze week ;-).
Aankomende week staat vol met plannen, want morgen ga ik naar Kopenhagen met Stephanie, Alexandrina, Daniela en Anastasiia. Super gezellig! Maandag komen we weer terug, nadat we nog even in Zweden zijn geweest. En maandag komen ook papa, mama en Myrthe voor een paar daagjes! Dus die kan ik laten zien waar ik woon en hoe Silkeborg eruit ziet! Gelukkig heb ik daarna nog 3 daagjes rust, voordat ik naar de boarding school toega. Maar ik kijk erg uit naar de komende week! Dus de volgende keer, zal ik vast wel weer veel te vertellen hebben! Bye bye!

*De reden van de titel is, omdat Alexandrina en ik een grapje onderling hebben en zij mij telkens ‘the monkey’ noemt. Dat komt omdat ik een keer een banaan mee had genomen naar school. En ook als Anoeska en ik langsrijden met de auto, terwijl zij staat te wachten op de bus, doen we aapjes na, naar elkaar toe (moet je trouwens die gezichten van de omstanders bekijken, echt lachen!). Ik zal waarschijnlijk ‘the monkey’ blijven totdat ik weer terug ga naar huis :-).

  • 09 Oktober 2009 - 18:43

    Myrthe:

    hoi!!

    Nogggg 3 nachtjes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! haha!!
    Wat leuk een leuk verhaal weer zeg!! Wou ik alleen ff zeggen :)

    x

  • 10 Oktober 2009 - 15:29

    Hans En Adry:

    Hallo Lisanne,
    Wat een leuke en informatieve aflevering was dit weer.Gezellig dat je met de anderen naar Kopenhagen gaat.We duimen voor goed weer!
    Heerlijk voor je dat je ouders en Myrthe een paar dagen naar je toe komen.Jullie zullen zeker veel plezier met elkaar hebben!Lief dat je aan onze pannenkoekendag denkt.We zullen iedereen de groeten doen en ze zullen zeker aan je denken als ze een hap nemen.Weet je dat er ook in Nederland bananen verkocht worden? We hopen, voor jou,dat het "apengedoe" over is als je weer hier bent, maar of je dáár zeker van kunt zijn???????
    Groetjes en maak er weer veel leuks van,want je leeft maar één keer!
    Hans en Adry en een woeff van Lobbes.


  • 16 Oktober 2009 - 07:34

    Cas:

    Hier een berichtje van Cas. Hij zei dat jij het wel zou begrijpen. hi hi!!

    htgtklo mmmm m dfrhj gtflj ®ky5oiov6pwl5tek0V0O
    9I6Y690TH6IYOLPHHHHH'b,lbl rfgh6yko'5966685vf65+9xs632dc22635fvd62d856f

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Hallo! Mijn naam is Lisanne en ik houd ervan om nieuwe culturen te leren kennen. Als ik kon, zou ik graag heel veel verre reizen maken en leren van andere culturen. Ik heb in mijn profiel twee verschillende reizen staan: De eerste gaat over mijn stageperiode van drie maanden in Denemarken. Mijn laatste reis gaat over een ontdekkingsreis in de wonderel wereld van dierondersteundende therapie (ook wel animal assisted therapy genoemd). Ik wens je veel leesplezier!

Actief sinds 24 Aug. 2009
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 45993

Voorgaande reizen:

23 Juni 2014 - 31 Juli 2014

Animal Assisted Therapy

29 Augustus 2009 - 30 November 2009

Studeren in Denemarken

Landen bezocht: