Een ENORM verhaal... - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu Een ENORM verhaal... - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu

Een ENORM verhaal...

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

03 Oktober 2009 | Denemarken, Silkeborg

Hoihoi!!

Jeetjemineetje zeg… Wat een enorm drukke week heb ik acher de rug! En wat heb ik veel te vertellen, dus zet je maar vast schrap. Maar om jullie een beetje tegemoet te komen, zal ik een inhoudsopgave maken, zodat jullie kunnen kiezen wat je wilt lezen:
- Spaghetti á la school…
- Fikkie stoken!
- 15 groepjes, 15 problemen…?!
- Het Deense onderwijs in een paar woorden
- Turkse Griekse yoghurt??

Spaghetti á la school…
Deze week hebben we natuurlijk stage gehad op Virklundskole en het was echt geweldig!! Al zoveel meegemaakt en geleerd. Ik had echt wel in Denemarken geboren willen worden hoor! Maar laat ik maar met het begin beginnen…
Ik ben ingedeeld om samen met Anastasiia (uit Oekraïne) mee te lopen met Helle (spreek uit als Hilluh). Helle is Engelse en Duitse lerares voor grade 7 en 8, wat betekent dat de kids een jaar of 13-15 zijn. Dus een heel verschil wat ik gewend ben van de kleintjes op de basisschool. Maar het leuke is wel dat ze allemaal heel geïnteresseerd zijn en dat ze graag een praatje met je willen maken. Hoewel ze wel heel verlegen zijn vaak en de meiden enorm kunnen giegelen. Grappig hoor!
Grade 8 en 9 hebben deze week een project gehad, maar daardoor hadden ze geen lessen. Daarom heeft Helle voor ons geregeld dat we lessen van andere klassen konden bijwonen. Heel leuk! En één van die lessen was een kookles!!! Jaja, hier in Denemarken krijgen ze, voor in ieder geval een jaar lang, kookles. En zelfs langer als ze dat vak kiezen vanaf grade 7. Dat mogen ze bij ons ook wel instellen!
De klas waar ik bij in ben geweest, heeft spaghetti gemaakt en natuurlijk mochten ze het na die tijd ook opeten. Ook wij als gasten mochten mee-eten!! En ik kan je vertellen, het was heerlijk hoor! Die kinderen kunnen er wat van, echt super! Ze hebben gewoon aan de hand van een recept, en na wat uitleg van de lerares, gewoon de spaghetti klaargemaakt in groepjes van 3 kinderen.
De instelling van het onderwijs hier in Denemarken is wat anders dan in Nederland. Hier willen ze de kinderen echt zelfstandiger maken en klaarstomen voor hun latere leven. Daarom geven ze dus ook lessen als kooklessen en geven ze veel projecten.

Fikkie stoken!
Dinsdag heb ik een supergave les mogen bijwonen. Ik ben er nog helemaal vol van enthousiastme en ik vraag me af waarom we dit in Nederland niet doen. Ik ben namelijk met een grade 5 naar het bos!! En het was echt super! De lerares die speciaal wordt ingehuurd om deze lessen te geven, heeft in het bos een speciale plek gekregen van de boswachter, waar ze een kampvuurtje mag maken en waar ze de kinderen gewoon les kan geven. Het is er prachtig! Er liggen om het kampvuur 4 boomstammen waar de kids op kunnen zitten, er is een beekje dat een rustig ruisend geluid maakt en de kinderen kunnen heerlijk klimmen op de heuvels die overal te vinden zijn.
Tijdens deze ‘boslessen’ kun je vanalles doen en je kunt alle vakken maar gebruiken die je kunt bedenken. Deze les ging bijvoorbeeld over constructies maken. Ze moesten namelijk van alles wat ze maar konden vinden in het bos, een zo hoog mogelijke toren maken. En dat is natuurlijk zowel wiskunde als techniek! Maar het belangrijkste van deze ‘boslessen’, is om de kids bewust te maken van de natuur.
Het was echt geweldig om de kids zo fanatiek bezig te zien om hun torens zo hoog mogelijk te bouwen. Ondertussen hebben wij een soep gemaakt op het kampvuur en deze hebben we met de kinderen opgegeten nadat alle torens waren gebouwd. Daarna kregen de kids vrije tijd om in het bos te kunnen spelen. Ik vond het erg leuk en heb weer hele interessante gesprekken gehad met de leerkrachten. Maar na die tijd was ik wel aardig koud en moe. Niet zo gek, want ik heb daar gezeten van 10 uur ’s ochtends to 2 uur ’s middags!!

15 groepjes, 15 problemen…?!
Folkeskole (zo heten de scholen in Denemarken) gaan van grade 0 tot en met 10. Grade 0 is te vergelijken met peuterspeelzaal en vanaf grade 1 krijgen ze echt les. Bij elk vak krijgen de kinderen verschillende leerkrachten. De meeste leerlingen gaan t/m grade 9 naar Folkeskole en daarna naar de Højskole. Leerlingen die naar grade 10 gaan, doen dat om een extra jaar te nemen voor hun examens.
Grade 8 en 9 (er is op deze school geen leerling die grade 10 doet) hadden deze week een project over ‘youth problems’. Voor dit project is er een gastdocent uitgenodigt en die heeft dit project dan ook helemaal begeleid. De leerlingen kregen de opdracht om in groepjes een jeugdprobleem te gaan onderzoeken, hierover zoveel mogelijk informatie over te zoeken en daarover een presentatie te maken die ze op een ouderavond laten zien.
Het was heel erg interessant om te zien welke verschillende onderwerpen er werden gekozen. Voorbeelden zijn: overgewicht, chlamidia, alcohol, ongelukken met de scooter en zelfs incest. Ieder groepje heeft op hun eigen werkwijze, maar dat maakte helemaal niet uit. De leerkrachten lieten de kids helemaal vrij in wat ze wilden doen en hoe ze het aan wilden pakken. De verantwoordelijkheid lag helemaal bij hunzelf.
En op donderdagavond was er dan de ouderavond. Ik en Anastasiia mochten deze ook bijwonen en dat hebben we dan ook natuurlijk gedaan! Het was heel erg interessant. Ieder groepje had hun eigen kraampje waar hun hele project lag uitgestald. Er waren groepjes die hun eigen brochures hebben gemaakt, of een powerpoint en er was zelfs een groepje dat een eigen film heeft gemaakt met hunzelf als acteurs! Het was echt erg leuk. En iedereen heeft op hun eigen niveau gewerkt. Ik ben er erg enthousiast over, want op deze manier heeft iedereen een heleboel geleerd. Al is het misschien geen rekenen of taal, maar wel over dingen waar ze allemaal later waarschijnlijk mee te maken zullen krijgen. En dat was ook het doel van dit project.

Het Deense onderwijs in een paar woorden
Vooruitstrevend – richtend op het latere leven – heel veel creativiteit – leerzaam – anders – tja, wat moet ik nog meer zeggen?
Ik ben nu wel erg positief over het Deense schoolsysteem, maar dat komt gewoon omdat ik niet echt een voorstander ben van hoe het er aantoe gaat op sommige Nederlandse scholen. Ik vind het erg belangrijk dat kids op hun eigen niveau kunnen leren. Dat ze zelf ook invloed hebben op wat ze willen leren en dat ze niet alleen dingen moeten doen wat de leerkracht hun opdraagt. Creativiteit vind ik ook belangrijk en het mooie is, is dat ze in Denemarken hier veel meer aandacht aan besteden. Ze geven de kinderen ook zoveel meer zelfverantwoordelijkheid… Als een kind bijvoorbeeld niet goed meedoet met de les, dan laten ze dat kind gewoon en bemoeien ze zich er niet mee. Zolang de anderen er maar geen last van hebben, moet het kind het zelf weten. En het leuke is, dat deze kinderen toch vaak heel geïnteresseerd meedoen en naar de leerkracht stappen met allerlei vragen, maar dan wel op een ander moment. Maar dat geeft niet.
Natuurlijk zijn er ook negatieve dingen en dat zeggen de leerkrachten zelf ook. Een van de leerkrachten vertelde mij bijvoorbeeld dat dit soort onderwijs veel meer geschikt is voor meiden dan voor jongens. Dat komt omdat wanneer de jongens in de pubertijd komen, vaak veel meer ongeïnteresseerd lijken. Voor hem was het ideale onderwijs, dat er gescheiden les werd gegeven voor meiden en jongens bij bijvoorbeeld de leervakken.
Ook de kinderen met special needs zitten hier gewoon in de klas, maar er is vaak te weinig ondersteuning, waardoor dit soort kinderen te weinig aandacht krijgen, dan dat ze eigenlijk nodig hebben.
Maar toch blijf ik het tot nu toe een heel goed systeem en ik vraag me telkens af, waarom Nederland in vredes naam zo’n nadruk legt op de kennis die de kids moeten hebben en niet op wat voor soort onderwijs het beste is om die kids een zo’n goed mogelijke basis te geven voor later.

Turkse Griekse yoghurt??
Naast dat we stage hadden deze week, zijn Anoeska en ik ook nog uitgenodigd bij de twee Turkse meiden om te eten. Aysegül en Seyda hebben voor ons maandagavond een heerlijke Turkse maaltijd gemaakt. En het was echt super lekker en daarnaast ook nog eens echt gezellig!
Als eerste hebben we Aorba gehad. Dat is soep gemaakt van rijst en er zat een mintsmaakje aan. Het was erg lekker. Daarna hebben we Tava gehad; een heerlijke maaltijd met aardappelen en groentes. Daarbij hadden ze Bulgur rijst, een heel aparte, maar super lekker rijst. Ik heb echt mijn buikje rond gegeten daar hoor!
Als toetje kregen we Griekse yoghurt (vandaar de titel), want Turkse yoghurt was hier in Denemarken niet te koop. Maar het blijkt ongeveer hetzelfde te zijn. Deze yoghurt kan ik iedereen aanraden en het is ook in Nederland te koop. Dus allemaal naar de winkel, want het is echt lekker! Het is wat dikker dan normale yoghurt, maar het smaakt bijna hetzelfde. En omdat Anoeska en ik het allemaal zo lekker vonden hebben we de Griekse Yoghurt zelf ook gekocht voor als toetje en hebben we vandaag alweer de soep gegeten. Erg lekker!
En wat natuurlijk ook erg meewerkte was dat het erg gezellig was. We hebben elkaar weer wat beter leren kennen en dat is natuurlijk erg leuk. We hebben elkaar beloofd dat we hun ook snel uitnodigen voor een typisch Nederlandse maaltijd!

Nou, het was echt een ENORM verhaal vandaag en dan moet je je voorstellen dat ik nog niet eens de helft heb verteld! Maar dat doe ik wel als ik weer thuiskom! Voor nu ga ik ermee stoppen en ga ik lekker uitrusten van een hele drukke week. Vi sees!!

  • 04 Oktober 2009 - 12:58

    Myrthe:

    hoi hoi!

    Nog... 8 nachtjes haha!! Word je niet enorm moe van alle dingen die je doet?? Of lag die vermoeidheid toch aan ons haha!!

    kus mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Hallo! Mijn naam is Lisanne en ik houd ervan om nieuwe culturen te leren kennen. Als ik kon, zou ik graag heel veel verre reizen maken en leren van andere culturen. Ik heb in mijn profiel twee verschillende reizen staan: De eerste gaat over mijn stageperiode van drie maanden in Denemarken. Mijn laatste reis gaat over een ontdekkingsreis in de wonderel wereld van dierondersteundende therapie (ook wel animal assisted therapy genoemd). Ik wens je veel leesplezier!

Actief sinds 24 Aug. 2009
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 45993

Voorgaande reizen:

23 Juni 2014 - 31 Juli 2014

Animal Assisted Therapy

29 Augustus 2009 - 30 November 2009

Studeren in Denemarken

Landen bezocht: