Wat een klim...! - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu Wat een klim...! - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu

Wat een klim...!

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

24 September 2009 | Denemarken, Silkeborg

Hej!!

Hvordan hår du det? Jeg er godt! Jaja, ik wordt steeds beter in Deens hoor! Pas maar op, straks herken je me helemaal niet meer terug en ben ik helemaal ‘verDeenst’ ;-)
Ik heb weer een paar hele drukke dagen gehad, dus ik zal maar snel beginnen met vertellen…

Maandag hebben we normaal gesproken een echt hele lange dag, omdat we dan Philosofy, Art en Literature hebben. En dat zijn vakken waar je veel op je af krijgt en je volgegoten wordt met super interessante informatie, die je natuurlijk allemaal wilt onthouden, wat natuurlijk helemaal niet lukt, waarvan je hoofd echt helemaal vol van gaat zitten en dat je gestrest je notities maakt, terwijl de leerkracht allerlei termen op je af gooit, die je dus bijna niet kunt vangen en dat je dan nóg harder als een gek gaat schrijven… En dan het belangrijkst: er ook nog wat van snappen… Nou ja, jullie begrijpen het vast wel. Maar deze maandag viel gelukkig mee. Want bij literature hebben we heel relaxed in een minibioscoopje in de school een filmpje gezien van een sprookje van (je raad het al) H. C. Andersen. Daarna hadden we art, waarbij we gezellig met elkaar onze skeletjes die we vorige week hebben gemaakt, aan hebben gekleed. Dus ook deze les was niet extreem vermoeiend. Alleen bij philosofy hebben we weer veel informatie gehad. Dit keer over Grundtvig, iemand die je MOET kennen als je in het onderwijs werkt in Denemarken. Want je kunt Grundtvig vinden in elk klaslokaal, vertelde Alice, onze philosofy-lerares. Deze man is een van de grondleggers van de Folkeskole. Dus een belangrijk mannetje.
Danish Education was deze week enorm interessant. We moeten voor dit vak wel vaak wat lezen, wat bijna niet leesbaar is, omdat het echt moeilijk geschreven is, wat voor mij weer betekent dat het helemaal niet te doen is, vanwegen mijn dyslexie, maar ja. Ik probeer het wel telkens en anders vraag ik anderen gewoon wat er in de tekst staat.
De les van vandaag was voor mij erg interessant. Het ging over het aanbrengen van differentiatie in je klas. We hebben gepraat over hoe er in Deense scholen gedifferentieerd wordt en hoe ze daarover denken. Ik ben heel erg benieuwd hoe er aan wordt gewerkt in de stagescholen. Ik kan bijna niet wachten!!!

Ook deze week hebben we weer allerlei Deens in ons hoofd geprobeerd te stampen. Je wilt niet weten wat ik allemaal in mijn collegeblok heb staan aan werkwoorden en zinnen… En misschien hebben we allemaal wat te hard gestampt, want de griep (vooral hoofdpijn bij mij) heeft hier zijn intrede gedaan. De een na de ander heeft wel eens les geskipt (behalve ik natuurlijk ;-)), dus we doen het rustig aan, zover dat lukt. Maar het stampen heeft wel gewerkt, want we hebben als eindproduct van al onze Deense lessen die we hebben gehad een Deens verhaal moeten schrijven. En vandaag zijn we als afsluiting (want na onze stage krijgen we geen Deense les meer… Echt jammer!!!) met elkaar op een soort schoolreisje gegaan naar ‘Himmelbjerget’. Kunnen jullie al raden wat het betekent? Ja hoor, jullie zijn in de buurt, heel goed!! Het is letterlijk vertaald is het ‘hemelberg’. Ja het klopt dat er geen bergen zijn in Denemarken, maar er zijn hier wel enorme heuvels. En Himmelbjerget is 147 meter hoog (mijn tong hing op de grond hoor toen ik er bovenop stond!!) en is de op vier na hoogste’berg’ in Denemarken. Het was een gezellig uurtje op de boot heen (ja, want je kon er alleen komen via een bootje) en terug ook weer een uurtje. Heel leuk!
Gisteren hebben we gezellig met de hele groep, Alice (de coördinatrice van DanECult) en haar man en 2 van onze tutoren Bjørn en Søren gaan eten. Bjørn en Søren hebben een heerlijk typisch Deens gerecht bereid, maar de naam ervan ben ik al kwijt. Zo ingewikkeld. Het waren gewoon wokgroentes met een typisch Deens sausje gemaakt van bloem en zout, aardappelen en een stukje vlees, erg lekker hoor! En daarna hebben we nog een stuk koekjestaart gehad van Alexandrina (Portugees) die ze zelf heeft gemaakt. Het was echt een geslaagde avond!
Ik heb weer flink wat geschreven, maar ik hoop dat jullie al mijn verhalen nog niet zat zijn :-). Well, see you next time!!

Hej = Hoi (hai)
Hvordan hår du det? = Hoe gaat het? (wohden há doe dè)
Jeg er godt! = Met mij gaat het goed! (jij eh got -- engelse g)

  • 25 September 2009 - 09:12

    Magda:

    Hoi Lisanne,
    Ik reageer wel niet zoveel, maar lezen doe ik met plezier.
    Heb mijn rijbewijs gehaald - A - dus wel te verstaan.
    Dan nog even een heel simpel recept voor gehaktballen.
    Maak de ongekruide gehakt aan met een zakje
    nasikruiden (als je dat daar kunt krijgen) Makkelijk en men vind het hier erg lekker.
    Tot de volgende keer.
    Magda

  • 25 September 2009 - 13:23

    Ine:

    Zit nu op mijn werk even uit te blussen en lees net je laatste verhaal.
    Gezellig om te lezen hoe het je allemaal vergaat.
    Ik vertrek over maandag naar "the Big Apple" :) en kom vrijdag weer terug. Helaas te kort om aan een blog te beginnen, maar ik vertel het allemaal wel als je weer terug bent.
    Blijf doorgaan met genieten!

  • 25 September 2009 - 15:14

    Hans En Adry:

    Hej Lisanne,
    Natuurlijk zijn we jouw verhalen nog lang niet zat!!! Heerlijk zijn ze om te lezen en we zijn er toch een beetje bij.
    Leuk zo'n uitstapje naar de "hemelberg".
    Wat zal jouw tong zéér gedaan hebben toen je er bovenop stond! Hoe kréég je het voor elkaar???Had je die lenigheid al of heb je die in Denemarken gekregen??Wij hebben het ook geprobeerd maar ons lukt het écht niet!je moet het wel voordoen als je weer terug bent,hoor.Heeft iemand er een foto van gemaakt??
    Over foto's maken gesproken.....je weet misschien nog wel dat Ilona (van "Diesel")en ik,11 oktober voor de behendigheidsclub pannenkoeken gaan bakken,maar hoe kunnen wij jou die foto's sturen???
    We wensen je een goed weekend en veel plezier.

    Hans en Adry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Hallo! Mijn naam is Lisanne en ik houd ervan om nieuwe culturen te leren kennen. Als ik kon, zou ik graag heel veel verre reizen maken en leren van andere culturen. Ik heb in mijn profiel twee verschillende reizen staan: De eerste gaat over mijn stageperiode van drie maanden in Denemarken. Mijn laatste reis gaat over een ontdekkingsreis in de wonderel wereld van dierondersteundende therapie (ook wel animal assisted therapy genoemd). Ik wens je veel leesplezier!

Actief sinds 24 Aug. 2009
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 45993

Voorgaande reizen:

23 Juni 2014 - 31 Juli 2014

Animal Assisted Therapy

29 Augustus 2009 - 30 November 2009

Studeren in Denemarken

Landen bezocht: