Huis aan de beek - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu Huis aan de beek - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu

Huis aan de beek

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

20 September 2009 | Denemarken, Silkeborg

Kære alle!!
Eergisteren was een lange dag, maar wel geslaagd hoor! Anoeska en ik zijn naar Århus geweest. Dat is op één na grootste stad in Denmarken. Het ligt helemaal in het oosten van Jutland en ligt maar zo’n 3 kwartier rijden van ons vandaan. Dus dat was prima te doen!
Toen we daar aankwamen zijn we eerst maar langs het toeristenbureau gegaan, om te vragen wat het beste is wat we konden doen. De man die ons hielp wist meteen dat wij uit Nederland kwamen (zien we er zo raar uit?!), omdat hij het aan onze Engels kon horen. Hij heeft ons op de kaart alle musea en plekken laten zien. Maar omdat we maar één dag de tijd hadden, zijn we naar twee dingen toe geweest. De andere plekken komen wel een andere keer! Want we gaan zeker nog een keertje hier naartoe!
We zijn eerst in een prachtige kerk geweest. Het was wel echt een hele grote en bij de deur waar we naarbinnen moesten, moest ik echt mijn hele lichaam gebruiken om de deur in beweging te krijgen. En daarna zijn we naar ‘Den Gamle By’ geweest. Dat is een plek, waar je naartoe MOET als je naar Århus gaat (in ieder geval, dat verteld iedereen ons). Den Gamle By (spreek uit als: den gemle buu; g is een zachte ‘k’!!) is een openlucht museum, waar ze een ‘dorpje’ hebben nagebouwd uit de tijd van H. C. Andersen. Ze hebben zelfs een heel gebouw uit die tijd ergens anders uit Århus afgebroken en hier weer precies zo opgebouwd. Echt heel mooi hoor!
Het was alleen wel heel vervelend lopen, want de wegen in die tijd was natuurlijk niet gemaakt van asfalt, maar van keien. Nou, hoe vaak ik al bijna niet gevallen ben… Ik ben blij dat ik niet in die tijd geleefd heb. Dat zou een ramp geweest zijn!
En… we hebben voor het eerst Smørrebrod gehad!!! Ja, echt typisch Deens eten. Het was 20 kronen, dus zo’n 2.50 euro. En dan verwacht je natuurlijk wel wat, toch? Nou, het viel behoorlijk tegen. Het was een heel dun klein plakje Smørrebrod (zie foto). Maar omdat we het toch een keer moesten eten, hebben we het toch gedaan en het was wel heel lekker.
Århus is ook een hele leuke stad om te winkelen. Ze hebben hele leuke winkelstraten. Verder hebben ze ook veel terasjes. De sfeer deed mij heel erg denken aan Utrecht en ik vond het echt een hele leuke stad om in te zijn. Dus nadat we door de stad hebben gelopen en Den Gamle By hadden bezocht, hebben we nog even gewinkeld. Tja, ikzelf ben niet echt een winkeltype hoor… Zeg maar gerust dat ik het geen bal aan vind, maar we hadden een doel, want Anoeska had nog laarzen en een rugzak die ze moest hebben en daar zijn we helemaal in geslaagd. Ik heb zelf nog een leuk mutsje gekocht voor op de fiets, zodat die heerlijk mijn oortjes warm kunnen houden.
Ik kijk nu al uit wanneer we nog een keer naar Århus gaan! Het is echt een heel leuk en gezellige stad!

’s Avonds hebben we gegeten bij Sarah thuis. Sarah en Lærke zijn onze Deense leraressen en hebben heerlijke lasagne voor ons gemaakt. Het was heel gezellig met elkaar en we hebben verschillende muziek gehoord van Portugal en Turkije. En natuurlijk hebben wij ook de Nederlandse muziek laten horen. Erg leuk!
Daarna zijn we met de hele groep naar het høstfest gegaan in school. Er speelde een bandje die wel goed was en leuke muziek spellde, maar waar je eigenlijk niet echt op kon dansen. Dus we hadden het eigenlijk al snel gezien. En nadat ik Anastaciia (de Oekraïnse meid) met de auto naar huis heb gebracht, omdat ik haar niet alleen naar huis wilde laten lopen, zijn we naar de stad gegaan om te kijken of daar nog wat leuks te beleven was. Maar dat hadden we ook niet hoeven doen, want ook daar waren heel weinig mensen. Maar ondanks alles heb ik mij toch wel vermaakt.

Gisteren en vandaag heb ik helemaal niets gedaan. We zijn gisteren alleen nog even langs de winkel geweest en vandaag hebben we schoongemaakt. Maar verder heb ik heerlijk uitgerust, ook een beetje om mijn verkoudheid tegen te gaan. Want ik kan dan wel in Denemarken zitten, maar dat gaat helaas toch ook door…
Nou, morgen weer naar school! De laatste week voordat we beginnen met stage, waar ik al helemaal naar uitkijk!! Oh ja! Dat ben ik nog helemaal vergeten te vertellen: de meneer van de kostschool is langsgeweest om wat meer informatie te geven. Hij heeft verteld hoe het er ongeveer aan toegaat op de school en wat er van ons wordt verwacht. Het klinkt echt allemaal heel erg leuk! Ik vind het ergens ook wel een beetje spannend om daar 2 weken te gaan leven, op een school met jongeren van 16-18 jaar, maar ik zie het ook weer als een uitdaging. Ik ben heel erg benieuwd!!

Weer even een Deense les (en trouwens, als ik terugkom, dan ga ik jullie stuk voor stuk overhoren, dus ik zal maar snel gaan oefenen :-P):
Å betekent een beek/kanaal, dus Århus betekent het huisje aan de beek.
Ø betekent eiland en je hebt veel eilandjes hier in Denemarken waar deze letter in voorkomt.

  • 20 September 2009 - 18:12

    Hans En Adry:

    Nou,daar zijn we weer!
    Aangezien wij Utrecht héél goed kennen zijn we het volledig met je eens dat de foto met de gracht er heel veel op lijkt.Dat "hondje" ziet er ook schattig uit maar er moet nog wel wat aan de opvoeding gebeuren, denken we.Dat is jou wel toevertrouwd !
    Het openlucht museum lijkt ons ook echt de moeite van een bezoek waard.Ben je al eens in het "Veenmuseum"(tegenwoordig heet het "Veenpark")
    geweest in Bargercompascuum?? Ook echt de moeite van een bezoek waard en lekker dicht bij huis !!!
    Goed dat je ons waarschuwt dat we,na jouw deense lessen gevolgd te hebben, worden overhoord.
    Hans oefent nu met een grote zeef voor z'n gezicht want niet alles is berekend op "tafellandingen" en"onverwachte spiertrekkingen".
    We wensen je, vanuit het "verre" en "donkere" Musselkanaal,geweldige dagen en héél véél plezier!!
    Hans en Adry

  • 20 September 2009 - 20:12

    Paps En Mams:

    Arhus lijkt inderdaad veel op Utrecht zo op de foto te zien. Moet je ver rijden naar je stage plaats of valt het mee? In ieder geval heel veel plezier daar op school. We bereiden je alvast voor dat ons Deens waarschijnlijk ondertiteld zal moeten worden, Veel liefs Mama en Papa

  • 22 September 2009 - 07:23

    Myrthe:

    Arhus lijkt inderdaad een beetje op utrecht zo te zien op de foto!! Dan voelde jij je er zeker meteen thuis haha :)
    Ik kijk uit naar je volgende blog

    x mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Hallo! Mijn naam is Lisanne en ik houd ervan om nieuwe culturen te leren kennen. Als ik kon, zou ik graag heel veel verre reizen maken en leren van andere culturen. Ik heb in mijn profiel twee verschillende reizen staan: De eerste gaat over mijn stageperiode van drie maanden in Denemarken. Mijn laatste reis gaat over een ontdekkingsreis in de wonderel wereld van dierondersteundende therapie (ook wel animal assisted therapy genoemd). Ik wens je veel leesplezier!

Actief sinds 24 Aug. 2009
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 45993

Voorgaande reizen:

23 Juni 2014 - 31 Juli 2014

Animal Assisted Therapy

29 Augustus 2009 - 30 November 2009

Studeren in Denemarken

Landen bezocht: