Rød grød med fløde - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu Rød grød med fløde - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu

Rød grød med fløde

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

17 September 2009 | Denemarken, Silkeborg

Ik heb SUPER veel te vertellen, dus laat ik maar meteen beginnen!!
Ik begin maar bij maandag, want ik heb nog niet verteld wat voor een lessen ik heb gehad. Voor ons is de maandag aardig heftig, want we hebben dan 3 verschillende lessen, waarbij je heel veel theorie over je heen krijgt. Heel erg interessant, maar ook energievretend. We hebben het bij Danish litrature weer gehad over H. C. Andersen en dan vooral over het verhaal ‘The shadow’. Kort gezegd gaat het verhaal over een hele geleerde man en zijn schaduw, die ook een ‘man’ wordt. De geleerde man represents (hmm… ik kom niet op het Nederlandse woord…) al het goede en de schaduw al het slechte. Super interessant om met elkaar over te praten en elkaars ideeën te vertellen. Maar ik vond het einde van het verhaal wel stom, want het verhaal loopt slecht af… Nieuwsgierig geworden?? Zoek het maar op internet en lees het yourself (grrr…). Ik kan het je wel aanraden als je een beetje houdt van nadenk verhalen.
Toen hebben we met art lekker geknutseld! We hebben met ijzerdraad (wat is ijzerdraad eigenlijk in het Engels????) skeletjes gemaakt en daaromheen papier gewikkeld, zodat het echte poppetjes werden. Wel leuk, maar ik had liever lesideeën gehad ofzo. Want met kleine kinderen kun je dit niet echt doen. Ik heb namelijk al een paar keer mijn eigen oog of die van een ander aan mijn draadje gespietst. Maar ja, dan ben ik ook wel een apart geval ;-).
En met filosofie hebben we het weer gehad over de democratie in Denemarken en weer veel herhaling gehad. Wel mooi, want dan heb je alles goed op een rijtje :-).

Dinsdag hebben we een heel interessante discussie gehad over de overstap van de Deense pre-school naar de Folkeskole. Dat is bij ons samengevoegd van kleuterschool naar de ‘normale’ groepen 3-8 t/m middelbare school. Er schijnt namelijk een discussie plaats te vinden hier in Denemarken over dat overstap van ‘børnehaveklasse’ (kids zijn ong. 5 jr) naar ‘grade 1’ (kids zijn ong. 6 jr) veel te groot is. Maar wat blijkt nou, er zijn in de børnehaveklasse geen leerkrachten maar pædagoger (pedagogen). En deze mensen weigeren om les te geven en willen alleen met de kinderen een goede relatie opbouwen. Dus als ze iets doen met de kinderen, las bijvoorbeeld voorlezen of knutselen, is dat niet omdat ze de kinderen iets bewust willen leren, maar om gewoon bezig te zijn. Ze willen de kinderen de mogelijkheid geven om zelf te kunnen ontwikkelen. Dus als een kind bijvoorbeeld vraagt hoe hij zijn naam moet schrijven, zullen de pædagoger dat niet leren.
Omdat dit zo tegen onze gevoel indruist en wij allemaal vonden dat, door de kinderen niet te stimuleren in het leren, juist hun ontwikkeling in de weg zit, ontstond er een heftige discussie. Hoe kan zoiets bestaan?! Wat raar!
Maar daar tegenover staan de leerkrachten van de Folkeskole (houden jullie het allemaal nog bij :-P), die juist weinig te doen willen hebben met een relatie opbouwen. Zij zijn meer geïnteresseerd in hun vakgebied en hoe ze hun kennis goed kunnen overdragen. Bedenk wel dat er in Denemarken vanaf de basisschool, verschillende leerkrachten zijn voor ieder vak.
Gelukkig schijnen ze het in Denemarken ook in te zien, dat deze manier ook anders kan. En proberen ze dit te verbeteren door inderdaad doelen te creeëren in de børnehaveklasse die de kinderen moeten leren.
Wow, wat een verhaal! Hebben jullie het een beetje bij kunnen houden?? Tja, als ik iets interessants vind, dan kan ik er wel uren over doorpraten… Dus ik zal nog wel even verder gaan ;-) Grapje!

Gisteren zijn we weer gezellig bij ‘the guys’ gaan eten. Dit keer niet bij Nikolai, maar nu bij Morten. We hebben heerlijke lasagne gegeten en hebben het weer super gezellig gehad. Ook Simon (jeweetwel, de afstammeling van Piet Hein :-)) was mee komen eten, ondanks dat hij een beetje grieperig was. En morgen zien we elkaar weer bij het Høstfest (harvest-feest) op school. Het is erg leuk, want we hebben gewoon een heel leuke vriendengroepje gemaakt in Denemarken.
Je wilt het misschien niet geloven, maar… We hebben WEER een slang gezien!! Het is echt ongelooflijke, want telkens als we het aan iemand vertellen, willen ze het nauwelijks geloven. Dit keer was het wel een mini-slangetje. Maar hij was in ieder geval veel beweegelijker EN we hebben zijn tongetje gezien. Van Nikolai hoorden we later dat hij giftig was, maar niet dodelijk. Hoewel… Je kon er behoorlijk ziek van worden en kleine kinderen kunnen er wel aan overlijden. En dat terwijl hij zo ieniemienie was. Anoeska en ik hebben ook nog een enorme gekleurde libelle gezien, dus aan dieren en natuur geen tekort hier!

Morgen gaan Anoeska naar naar Århus, een van de grootste steden van Denemarken. En ja paps en mams, het ligt ook aan het strand :-P. Het lijkt me erg mooi daar en er is daar ook een oude stad, alsof het lijkt dat je in de tijd van H. C. Andersen loopt. Ik ben erg benieuwd!! En verder hebben we morgen een feest op school: Høstfest. Maar we zijn voor die tijd uitgenodigd bij Sarah thuis (dat is de Deense student die ons Deense les geeft samen met L ærke) waar zij en Lærke voor ons gaan koken. Dus dat wordt weer heer gezellig! Dus het wordt druk morgen, maar ik heb er zin in!!
Nou, om jullie thuis ook eens aan het werk te zetten, heb ik voor jullie een Deense tongbreker: ‘Rød grød med fløde’.
Let op: Alle D’s in deze zin, spreek je uit als een L, maar dan mag je ongegeneerd je tong uitsteken (He-he EINDELIJK een reden om je tong uit te steken naar iemand die je niet mag… Oefenen dus!!).
De letter ø spreek je gewoon uit als U als in ‘Jut en Jul’ :).
En de G is als een Engelse G als in ‘Good’.
De laatste E in fløde spreek je niet uit, dus je eindigt met die rare L mèt uitgestoken tong.

Wat het betekent? Eerlijk gezegd weet ik het niet eens precies, maar het is iets over rode vruchten en slagroom. Iets typisch Deens.
Nou, veel succes ermee en blijf die tong uitsteken! Vooral als er anderen in de buurt zijn, want dat is het leukste natuurlijk!!

  • 17 September 2009 - 21:21

    Nynke:

    Hey Lisanne

    Wat weer een heerlijk verhaal..ik krijg het alleen niet voor elkaar om het goed uit te spreken. Mijn tond uit steken lukt nog wel, maar er komen dan hele rare geluiden uit mijn mond. Het zal vast niet goed zijn en ik verwacht dat de Denen me toch niet zo goed zullen begrijpen. Je zult het maar verkeerd uitspreken en iets heel raars zeggn...hi hi hi! Ik ben er dus maar mee opgehouden.

    Wat fijn dat je het allemaal zo leuk hebt en dat je lekker aan het genieten bent. Ik ben inmiddels ook aan de studie begonnen en dat is wel even wennen, want het is al een hele lang tijd terug dat ik in de schoolbank heb gezeten. Het is wel een hele leuke studie en ik geniet met volle teugen. Geniet jij ook nog maar, want voor je het weet zitten de drie maanden er al weer op.

    Dikke kus
    Nynke

  • 18 September 2009 - 04:26

    Magda:

    Ha die Lisanne,
    Zou het ook "vertegenwoordigd"kunnen zijn????
    Vertegenwoordigd het goede en de schadum het kwade????
    Doeidag

  • 18 September 2009 - 07:39

    Myrthe:

    heey!

    ik heb de tongbreker ook geprobeert en Zenzi zat me met een scheve kop aan te kijken. Volgens mij klopte er ook bij mij niks van!! Je moet het ons maar leren zodra we je weer zien!! :)
    Leuk dat je vandaag een leuke dag hebt!! (volgens mij zijn alle dagen daar leuk haha) Geniet er van!!

    kus myrthe

  • 18 September 2009 - 15:50

    Hans En Adry:

    Hallo Lisanne,
    Als je nog eens wat weet.........Hans heeft ook geprobeerd het volgens jouw aanwijzingen uit te spreken !!!
    Zijn (kunst)gebit lag bijna op tafel, dus is hij er, gelukkig met onmiddellijke ingang, mee gestopt.Niet meer doen,hoor!!
    Heerlijk dat je van alles zo geniet!
    Groetjes,
    Hans en Adry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Hallo! Mijn naam is Lisanne en ik houd ervan om nieuwe culturen te leren kennen. Als ik kon, zou ik graag heel veel verre reizen maken en leren van andere culturen. Ik heb in mijn profiel twee verschillende reizen staan: De eerste gaat over mijn stageperiode van drie maanden in Denemarken. Mijn laatste reis gaat over een ontdekkingsreis in de wonderel wereld van dierondersteundende therapie (ook wel animal assisted therapy genoemd). Ik wens je veel leesplezier!

Actief sinds 24 Aug. 2009
Verslag gelezen: 721
Totaal aantal bezoekers 45993

Voorgaande reizen:

23 Juni 2014 - 31 Juli 2014

Animal Assisted Therapy

29 Augustus 2009 - 30 November 2009

Studeren in Denemarken

Landen bezocht: