Piet Hein, zijn naam is klein... - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu Piet Hein, zijn naam is klein... - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu

Piet Hein, zijn naam is klein...

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

11 September 2009 | Denemarken, Silkeborg

Goddag!!

Alweer een blog??? Ja, alweer een blog, want ik heb weer veel te vertellen :-). Eerst maar eens over gisteravond:

Stephanie heeft een Deense student (Nikolai) ontmoet en hij heeft haar en ons uitgenodigd om bij hem te komen eten. Ook Morten, ook een Deense student die we eerder hebben leren kennen via Stephanie zou komen. Maar omdat Stephanie vegetarisch is, moest zij gaan koken. Lees: wij allemaal, want zij is net als ik een groentje in dit huismoedersvak. Dus wij kwamen daar aan en moesten eerst nog met elkaar boodschappen doen. Hartstikke gezellig natuurlijk en met een enorme voorpret, kozen wij met een grote zorgvuldigheid onze producten uit.
Nadat we zoveel mogelijk eten uit de schappen hebben gegraaid en in het mandje gegooid kwamen als hongerige wolven, met enorme tassen vol eten (want Nikolai ging ook koken, maar dan niet vegetarisch) uit de winkel gelopen.
Maar ja, met eten kopen, kun je nog niet meteen gaan eten. Dus… wij met ons vijfen allemaal een taak gekregen om deel te nemen aan het koken. Ik mocht bijvoorbeeld de wortelen schrapen. Daar kan ik tenminste niet veel fout doen :-P. We maakten een heerlijk ratjetoe van allerlei groentes, Nikolai maakte een salade, een vleesgerecht met gehakt en ook nog aardappelen. En alles moest toen nog in de oven. Dus moesten we nog aardig lang wachten… Heel lang wachten. Ik denk dat we pas rond een uur of 9 gingen eten. Maar gelukkig was het erg gezellig en hadden we veel lol met elkaar.
Toen UITEINDELIJK het eten op tafel stond, was het huisgenootje van Nikolai, Simon ook mee-eten. Het was echt super gezellig en we hebben alweer afgesproken om volgende week weer met elkaar te gaan eten. En dan krijgen we hotdogs (ja-ja ECHTE Deense hotdogs) gemaakt door Simon, want die beweerde dat hij ze heel lekker kon maken. Nou, is natuurlijk de verwachting hoog. We zijn benieuwd. Trouwens die Simon, die is een afstammeling van Piet Hein!! Ja, geen geintje hoor. Echt waar! Dus hij werd meteen een soort celebrity! Geweldig grappig natuurlijk!
Ik was wel pas rond een uur of twaalf thuis, dus ik was echt super moe. En ik was gistermiddag al moe en twijfelde al of ik mee wilde gaan. Maar ik ben erg blij dat ik er ben heen geweest, want ik had dit niet willen missen! Want hiervoor ga je toch naar het buitenland. Om mensen te leren kennen en om gezellig met elkaar over van alles en nog wat te praten.

En dan… vandaag!! Vandaag zijn we op bezoek geweest naar onze stageschool! Het ligt heel vlak bij Silkeborg en het is maar een kwartiertje met de auto. Maar ik moest er al wel om 8 uur zijn, dus het was wel erg vroeg. Zeker na zo’n gezellige avond, maar ja. Dat heb ik er wel voor over.
De school is echt geweldig leuk! Het is een school waar kinderen heen gaan vanaf ongeveer 5-17 jaar. Ik heb in 2 klassen gekeken, met de leeftijden van ongeveer 16 jaar (grade 9) en 13 jaar oud (grade 7). Ik vond het erg meevallen, want ik heb altijd gezegd dat ik me nu nog te jong voel om jongeren van deze leeftijd les te geven. Alsof ik dan minder overwicht heb ofzo op zo’n hele klas vol met pubers. Maar hier wordt op een manier lesgegeven, waarbij alles heel relaxed aanvoelt. Ik vond het gewoon leuk om met ze te praten en te vragen naar hun mening.
We hebben dan ook een tour gehad door de school door 3 jongens van grade 9. Heel leuk hoor! Ze hebben ons echt het hele gebouw laten zien, bijna elk lokaal en we zijn zelfs naar de voetbalvelden en de gymzaal gelopen. En natuurlijk heb ik ze de oren van hun hoofd gevraagd over hoe dingen bij hun gingen en over hun mening. Je merkte echt wel dat ze de school leuk vonden. Natuurlijk zijn dingen als huiswerk enzo helemaal niets, want dat is niet stoer, maar ze vertelden met veel enthousiasme over wat alles was.
Nou, je merkte inderdaad best wel veel aan de ‘vrijheid’ in de klas. Kinderen kregen heel veel zelf verantwoordelijkheden en opdrachten die zij dan in een bepaald tijdsbestek moesten uitvoeren (wow wat een zin!!). Ze werden heel vrij gelaten in hoe ze het uitvoerden. Er was dan bijvoorbeeld 1 meisje in grade 7, die eruit zag alsof ze heel ongeïnteresseerd in de klas zat. Ze had haar boek niet voor zich en deed niet mee in de les. Maar Ellen (de lerares) deed er niet zoveel mee. Natuurlijk zei ze heel af en toe wat, maar toen ze in tweetallen wat moesten doen, heeft het meisje niet veel gedaan. Hoewel, uiteindelijk merkte je dat ze toch zelf initiatief nam om dingen uit te zoeken en naar de lerares te stappen. Ik ben helemaal blij, want in Nederland heb ik vaak echt het gevoel dat je MOET presteren en je programma MOET afwerken, anders loop je achter en dat kan echt niet. Veel relaxter.
Ik ben dus samen met Anastaciia uit Oekraïne meegelopen met Ellen. Zij is een leerkracht voor Deens, Engels, Duits en social subject (tja, weer dat Engels…) en zij is een erg leuke vrouw. Ze was heel erg open naar ons en heeft een beetje dezelfde denkwijze als ik heb over het onderwijs. Gewoon kinderen van elkaar laten leren en kinderen vrijer laten, in plaats van zelf altijd maar aan het woord te zijn. Ik denk dat ik het heel erg leuk gaat worden die 2 weken stage!
Toen ik ook vertelde dat het mij opviel dat er hier zoveel gedaan wordt aan creatieve vakken (beeldende kunst, schilderen/tekenen, houtbewerking, koken, muziek), vertelde ze dat ze vond dat er juist nog veel aandacht aan besteed moest worden. Vanuit de regering hebben ze bezuinigd op dit soort vakken en daarom zijn de uren veel minder geworden. Heel jammer vindt ze. Want in deze vakken leren de kinderen zich juist uiten en daarnaast is het ook een goede afwisseling om even je hoofd leeg te maken van al de ‘leervakken’. Nou, moet je in Nederland komen, als de leerkracht muziek moeilijk vind, geeft hij die bijna niet of laat de kinderen alleen maar met de cd meezingen. Zonde!

Dus, zoals jullie wel merken, lijkt mij de stage erg leuk. Ik denk dat ik erg veel ga leren hier over hoe het onderwijs ook kan zijn. Ik ben heel benieuwd! Maar nu ga ik heerlijk uitrusten van alle indrukken en lekker de hele avond niets doen. Heerlijk!

* Godddag = Goedendag (koedee, zachte k)

  • 11 September 2009 - 15:57

    H&a En Deens:

    wat goed dat deens
    Godddag, ook zo
    maar heb je wel een kaffekande en een opvaskemaskine daar, in musselkanaal wel

    hans adry een lik van lobbes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Hallo! Mijn naam is Lisanne en ik houd ervan om nieuwe culturen te leren kennen. Als ik kon, zou ik graag heel veel verre reizen maken en leren van andere culturen. Ik heb in mijn profiel twee verschillende reizen staan: De eerste gaat over mijn stageperiode van drie maanden in Denemarken. Mijn laatste reis gaat over een ontdekkingsreis in de wonderel wereld van dierondersteundende therapie (ook wel animal assisted therapy genoemd). Ik wens je veel leesplezier!

Actief sinds 24 Aug. 2009
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 45993

Voorgaande reizen:

23 Juni 2014 - 31 Juli 2014

Animal Assisted Therapy

29 Augustus 2009 - 30 November 2009

Studeren in Denemarken

Landen bezocht: