Hoved, skulder, knæ og tå - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu Hoved, skulder, knæ og tå - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu

Hoved, skulder, knæ og tå

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

10 September 2009 | Denemarken, Silkeborg

Kære alle,

Ja-ja, ik heb weer Deens gehad hoor. En niet zo’n beetje ook. Dinsdag namelijk al bijna 4 uur lang en vandaag weer anderhalf uur!!! Dus mijn hoofd zit er helemaal vol van! We hebben eindelijk wat begroetingen geleerd, dus we kunnen nu de straat op om mensen goedendag te wensen, vertellen dat je Lisanne heet en hoe oud je bent. Ik kan nu ook tellen tot 100 en vragen waar iets is (erg handig, want ik raak overal verdwaald!!). Ook hebben we het het liedje ‘hoofd, schouders, knie en teen’ gedaan, maar dan natuurlijk in het Deens. Heel erg grappig hoor! We lagen echt met de hele klas in een deuk.

We hebben ook weer wat meer geleerd over de Deense educatie, wat ik natuurlijk als juf heel interessant vind!! En waar het basicly (tja, ik begin al echt in het Engels te denken en soms zelfs te dromen!!!) om ging, was dat de democratie in Denemarken heel belangrijk is. En dat dit ook zeker terug te vinden is in het soort onderwijs wat ze hier geven. We hebben geleerd… (en nu ga ik even heel jufferig doen hoor :-P) dat Grundtvig één van de belangrijkste grondleggers was van de democratie in Denemarken en dat ‘vrijheid’ erg belangrijk is. Dat betekent dat mensen mogen doen wat ze willen. Ja, natuurijk als ze zich wel aan de wet houden en anderen niet tot last zijn.
Er was zelfs een voorbeeld over de Burka. Die mag je gewoon dragen in Denemarken, maar dat betekent wel, dat als je dat draagt, je niet kunt werken, dus krijg je ook geen subsidies. Maar het blijft je vrije keus (vrijheid). En zo gaat het ook in het onderwijs. Ook ouders mogen kiezen of ze hun kinderen thuis les willen geven, op een openbare school of op een privé school. Natuurlijk zijn er regels, maar verder hebben ze zelf de keuze. Zo, nu hebben jullie ook weer wat geleerd :-).

Gisteren zijn we met kunst naar een museum geweest! Heel erg interessant. Het was een collectie van een man die Asger Jorn heette. Ellen (de lerares) heeft veel verteld over hem en zijn collectie. Maar wat me wel opviel, was dat Jorn op heel veel verschillende manieren heeft geschilderd. Het was een man die enorm tegen alles inging, dus als zijn leerkrachten tegen hem zeiden dat hij op die manier iets moest schilderen, dan schilderde hij het tegenovergestelde.
En in het museum waren niet alleen Jorn zijn schilderijen, maar ook stukken die hij zelf heeft verzameld van ‘vrienden’ van hem, of die hij als geschenken heeft gekregen. Ook een paar stukken van Karel Appel waren aanwezig.

Vandaag hebben we dan eindelijk een extra fiets opgehaald. Hoera, nog 1 te gaan!! Het is dan wel een herenfiets en Anoeska en ik hebben net zitten oefenen om überhaupt (nou is het weer Duits…) op die fiets te komen. Maar gelukkig kunnen we er beiden opkomen, al is het dan niet helemaal gracieus (hmmm…), maar het lukt!
We hebben wel weer een, tja hoe zal ik dat zeggen, aparte man ontmoet. De man waarvan namelijk de fiets was, nodigde ons in huisje uit om te eten. Want het was namelijk tussen de middag. Hij vertelde al meteen dat hij bijna nooit bezoekers had, maar hij was echt super gastvrij en heel aardig. We hebben zelfs eigengemaakte jam meegekregen, heerlijk!
Maar eigenlijk merkte je, dat hij gewoon te slim was voor de maatschappij. Hij wist echt een heleboel en heeft al veel diploma’s achter zijn naam staan (he he, eindelijk een echte Nederlandse uitdrukking :-P) en heeft al veel gereisd naar landen als Rusland enzo. Hij kan ook Russisch, Bugaars en Balkans (ik weet niet of je dat zo schrijft :-S) spreken en kon zelfs een paar Nederlandse zinnen zeggen over Sinterklaas, met echt een hele goede uitspraak! Het was erg interessant om van zijn kant te horen wat hij van de universities en andere scholen vindt in Denemarken.

Nou, vanavond gaan we bij iemand eten (ik heb hem nog niet ontmoet, maar Stephanie wel), dus ik ben benieuwd. En dan vanavond vroeg in bed, want… We gaan een bezoek brengen aan onze stageschool!!! Daar gaan we stagelopen in week 40 en 41 en dat is al heel snel!!

Vi ses!

* Hoved, skulder, knæ og tå = Hoofd, schouders, knie en teen
* Kære alle = Lieve allemaal
* Vi ses! = Tot de volgende keer!

  • 10 September 2009 - 15:35

    Myrthe:

    HOI!

    Ooh wat grappig, jij op een herenfiets ;) Hij is wel mooi btw ;)
    Fijn dat je het nog steeds naar je zin hebt daar!

    dikke knuffel je zusje

  • 10 September 2009 - 16:10

    Magda:

    Ha die Lisanne,
    Dat versje in het deens heb ik geleerd op de wereldjamboree (scouting)
    Uiteraard van een deense scoutinggroep.
    Zij komen ook wel met pinksteren naar het NPK (of het Noorderlijk Pinksterkanp. Maar als je een beetje half luistert kun je het wel verstaan. Fantastisch dat
    je het zo naar je zin hebt.
    Nakamien (ik schrijf zoals je het spreekt) is in het fins morgen of goedemorgen.
    Probeer de volgende keer of straks een smsje te sturen van mijn nieuwste schilderij (zelf gemaakt)
    En een foto van de twee boeven.Ben gezakt voor mijn motorrijbewijs, reed de bochten niet strak genoeg enz.
    21-9 mag ik het overdoen.
    De examinator liet trouwens mijn voorgangster slagen, terwijl ze tot 2 keer toe door vol rood licht reed.
    Over eerlijk gesproken.
    Na ja het is zo. Heb de motor al wel gekocht. Honda ... 650 deauville rood.Laat mijn body's nu ook van het merk daeuville zijn.
    Nou doeg Magda

  • 10 September 2009 - 21:35

    Hans En Adry:

    Hallo Lisanne,
    Heerlijk dat je het zo naar je zin hebt en al het een en ander van het deens verstaat.
    Interessant vinden we het om je belevenissen te lezen.
    Over "de vrijheid"hebben we ons erg verbaasd.
    Johan Cruijff zou zeggen
    "elk voordeel heeft zijn nadeel"
    Het fietsen op de herenfiets leverde een mooi plaatje op !
    Gelukkig scheen de zon en konden jullie ook eens buiten zitten.
    We zijn benieuwd wat je vanavond te eten hebt gekregen.Was het deens ?
    Onze hartelijke groeten,
    Hans en Adry.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Hallo! Mijn naam is Lisanne en ik houd ervan om nieuwe culturen te leren kennen. Als ik kon, zou ik graag heel veel verre reizen maken en leren van andere culturen. Ik heb in mijn profiel twee verschillende reizen staan: De eerste gaat over mijn stageperiode van drie maanden in Denemarken. Mijn laatste reis gaat over een ontdekkingsreis in de wonderel wereld van dierondersteundende therapie (ook wel animal assisted therapy genoemd). Ik wens je veel leesplezier!

Actief sinds 24 Aug. 2009
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 45993

Voorgaande reizen:

23 Juni 2014 - 31 Juli 2014

Animal Assisted Therapy

29 Augustus 2009 - 30 November 2009

Studeren in Denemarken

Landen bezocht: