Back to the 30’s?! - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu Back to the 30’s?! - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu

Back to the 30’s?!

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

07 September 2009 | Denemarken, Silkeborg

Vandaag heb ik een heleboel gedaan, dus ik ben echt helemaal op. Maar het is wel weer een leuke dag geweest, dus het is niet erg. Ik heb van 8.15 tot 2 uur les gehad, iets super leuks bezocht :-P en ook nog eens helemaal in mijn eentje (!!!) gekookt. Dus ik ben natuurlijk helemaal gaar ;-). En natuurlijk heb ik OOK nog de blog geschreven. Maar dat zie ik echt niet als een straf hoor! Het is ook een manier om dingen van je af te schrijven of om alles nog eens een keertje te beleven. En ik vind het ook gewoon leuk om te schrijven, nou ja… typen. En natuurlijk om daarna al die lieve en leuke berichtjes te ontvangen. Echt super!

Ik zal eerst maar even een korte indruk geven van de lessen. We hebben Deense literatuur, kunst en filosofie gehad. Echt super leuk allemaal, maar wel zware vakken met veel theorie enzo. En daarbij is natuurlijk ook nog alles in het Engels, waardoor het voelt alsof je energie langzaam het raam uit vliegt. Je ziet nog nèt geen wolkje die kant opgaan. Maar je bent wel blij dat je wat pauzes hebt om even wat water te drinken of even de benen te strekken.
Ik heb wel enorm veel geleerd en mijn hoofd puilt nu uit van allerlei onuitspreekbare Deense namen. We hebben het bij literatuur gehad over H. C. Anderson (spreek je dus ook weer heel anders uit hier), bij kunst hebben we het gehad over… Tja over wie hebben we het niet gehad. Ik kende er niemand van, maar ze had het over Gustaf Pilow, de Skagens painters en Anna Anker. We zijn in ieder geval met een sneltreinvaart door de kunstgeschiedenis gegaan. En dat terwijl ze vroeger niet eens sneltreinen hadden!
Met filosofie hebben we het gehad over Kierkegaard, oftewel je zegt ‘Kirkegon’ (tja, ik kan er ook niets aan doen). Maar het was wel super interessant en ik heb ook wel meer kunnen horen over hoe de andere meiden in de klas over iets dachten. Ik weet nu trouwens wel echt bijna alles van deze man, dus als je vragen hebt…

Vandaag toch ook nog maar even tussen alle bedrijven door (… wat is dit eigenlijk een raar spreekwoord), tussen alle dingen die ik gedaan heb door (nee dat klinkt helemaal niet), hmmm… Nou ja, toen ik dus tijd vrij had, ben ik toch maar even mijn was gaan doen. Maar omdat de wasmachine echt SUPER klein is, veel kleiner dan bij ons thuis, kan daar niet veel meer in dan mijn beddegoed, handdoeken en hopelijk nog wat broeken. Ik moet het nog wel uitproberen, maar wat ik aan was had, past er echt niet in. En daarbij is het echt peperduur om hier 2 wassen per week te gaan draaien.
Dus ben ik echt even de huisvrouw geweest (klinkt goed!) en heb ik de kleine was gewoon met de hand gewassen. Anoeska en ik zeiden al tegen elkaar dat we net weer terug in de zeventiger jaren zijn. Gewoon alles met de hand wassen. En ik heb zelfs nog (bijna) helemaal alleen gekookt. Ja ja, rijst met champions en een sausje. Ja ik weet het, hartstikke simpel, maar voor mij nog best wel lastig hoor! Als je nagaat dat ik echt nooit kook! Maar niets is mislukt en we hebben heerlijk gegeten!

En dan… (bedenk er even tromgeroffel bij) Het ‘super leuke’ wat ik vandaag heb gedaan… was les krijgen in MUSICAL!!!! Echt heel leuk. De school gaat een musical instuderen, inclusief instrumenten. Het is dan wel een Deense musical, dus ik bergrijp er nog niet zoveel van. Zeg maar gerust helemaal niets, maar dat mag de pret niet drukken. Anoeska en ik kwamen er namelijk achter, toen er op onze allereerste dag een koor had opgetreden. En Anoeska had meteen gevraagd of het ook mogelijk was of wij met dat koor mee konden repeteren, voor deze 3 maanden. En toen vertelde de vrouw dat ze een musical gingen maken en… dat wij best eens langs mochten komen!! Nou, die kans laat je natuurlijk niet liggen!
Dus ik heb net 2 uur zangrepetities erop zitten, waarbij we een vierstemmig stuk hebben ingestudeerd: in het Deens!! Echt lachen, want natuurlijk is het geen langzaam liedje ofzo (nee, waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan??). Dus struikelend (over mijn woorden dan) ben ik die les door gekomen. Maar het is echt DE manier voor mij om Deens te leren. Ik kon alleen maar grijnzen tijdens de les. Ik vond het zo leuk! En als we willen, mogen we zelfs meedoen in het koor tijdens de voorstelling!! Die is dan wel op 1 december, dus ik zal ietsiepietsie langer moeten blijven. Maar als het kan, dan doe ik dat echt, want zoiets maak je natuurlijk nooit meer mee!

Morgen weer leuke lessen (Deens les en Educatie), dus ik kijk er alweer naar uit!!

  • 07 September 2009 - 19:53

    Nynke:

    Hey Lisanne

    Om de pijn van mama en Nico wat te verzachten en de stilte wat te verbreken thuis zijn we met z'n allen even langs gegaan. Ze missen je.....ja je moet even wachten, want straks komt het antwoord...ha ha ha, wat jij kan, kan ik ook en niet stiekem verder scrollen he!!!
    Thijs en Cas hebben Sensi (geen idee of ik het goed schrijf, zal wel niet met al die aparte namen) goed gek gemaakt met rennen en springen. Thijs en Cas zijn twee helden op sokken, want ze gingen haar mooi uitdagen en als ze dan kwam, renden of sprongen ze heel snel weg.
    Nu dan het antwoord: Ze missen je echt niet....ha ha ha geintje. Vooral Myrthe mist je heel erg. Gelukkig moeten ze nu weer even bijkomen van onze drukte, dus kunnen ze er weer een paar dagen tegen aan.
    Heb je trouwens ons recept al eens gekregen. Zo niet dan moet je dan maar even zeggen, dan zal ik je het even mailen.

    Geniet van alles
    dikke kus Nynke

  • 07 September 2009 - 20:55

    Hans En Adry:

    Er was eens...........
    Er was eens een 21 jarige,van het vrouwelijk geslacht, die onder het mom van "stage
    lopen op school"in het jaar 2009 voor 3 maanden naar Denemarken vertrok.
    Wat denk je.... ze ging als assistente van Sherlock Holmes !!Ze kwam van alles tegen....
    een huisspin,niet alleen een oranje - maar ook een "albino"naaktslak, BLAUWE PADDESTOELEN (creatief geweest???),een slang etc. Op een dag ,was ze samen met een collega wandelen langs een meertje en daar vonden ze een ONBEWAAKTE ZWEMBROEK MET
    BLIKJES !! Nou vráág ik je!!!Waar háálde zij het vandaan.Ze maakten er een spannend verhaal van omdat er ook nog iets in het water lag.Héérlijk toch???Ook kent zij een geheime konijnentaal,samen met haar zus M.En weet je wat ze ook kon.......pannekoeken jongleren!!!!(zij schreef over pannekoeken maar het leken wel TAARTEN,zo dik)
    Ga zo door !!!!
    Niet boos worden over onze plagerijtjes,hoor!!!
    Vandaag heeft zij het over H.C.ANDERSON,maar mijn naam (Adry)is ANDERSON en H.C. heette ANDERSEN !!!
    Nu gaat zij ook nog haar debuut maken in de MUSICAL !!!Ja, we zullen nog van haar horen,denken we.
    Groetjes van ons,
    Hans en Adry.

  • 07 September 2009 - 21:50

    Kitty:

    ZO, ik moest even wat inhalen qua lezen, maar nu kan het nog...
    Het klinkt allemaal erg leuk, en die natuur is daar echt prachtig zeg!!
    Die Tearobics van jou klinkt wel een beetje als de Body Combat die ik hier deed. Dat is idd erg leuk... en je kan al je energie en agressie er in kwijt... nou jah jij en agressie....
    Maar het klinkt echt allemaal super, en ik hoop dat je deze week nog een keer schrijft... vanaf volgende week dinsdag weet ik namelijk niet of ik al je verhalen helemaal door kan lezen....

    Veel plezier daar, en succes met de musical!!
    Groetjes Kitty

  • 10 September 2009 - 12:46

    Magda:

    Ha die Lisanne,
    Even een berichtje, Iloy groeit als kool is al net zo groot als Gismo.
    En hij houdt ervan om bij de buren op visite te gaan.
    Ik dus niet.
    Zo mijn tijd zit erop, tot schrijfs.
    Doei Magda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Hallo! Mijn naam is Lisanne en ik houd ervan om nieuwe culturen te leren kennen. Als ik kon, zou ik graag heel veel verre reizen maken en leren van andere culturen. Ik heb in mijn profiel twee verschillende reizen staan: De eerste gaat over mijn stageperiode van drie maanden in Denemarken. Mijn laatste reis gaat over een ontdekkingsreis in de wonderel wereld van dierondersteundende therapie (ook wel animal assisted therapy genoemd). Ik wens je veel leesplezier!

Actief sinds 24 Aug. 2009
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 45993

Voorgaande reizen:

23 Juni 2014 - 31 Juli 2014

Animal Assisted Therapy

29 Augustus 2009 - 30 November 2009

Studeren in Denemarken

Landen bezocht: