Denemarken - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu Denemarken - Reisverslag uit Silkeborg, Denemarken van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu

Denemarken

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

31 Augustus 2009 | Denemarken, Silkeborg

Hallo allemaal!!

Ten eerste wil ik iedereen nog bedanken voor al jullie lieve berichtjes! Het is echt heel leuk om ze te lezen, dus: Keep on writing!!

Vandaag ga ik wat meer vertellen over het gebied waar we in zitten. Toen we voor het eerst Denemarken inreden, dacht ik: Wow! Het is hier erg mooi. Het landschap is erg glooiend. Als je wel eens in Zuid-Limburg bent geweest, dan weet je wat ik bedoel. Maar hier is het nog glooiender dan in Limburg. Toen we in de auto reden, hadden we het gevoel dat we in een achtbaan zaten. De heuvels zijn dus veel steiler, dus we gaan hier goed aan onze conditie werken :)
Verder zitten we zelf in een enorm mooi natuurgebied. We zitten net buiten de stad en we hebben op 2 minuten lopen een rivier. En geen klein riviertje hoor, heel groot. Het schijnt dat door Silkeborg een rivier loopt en die loopt verder achter onze camping.
De stad zelf met alle winkels is maar op een 15-20 minuutjes lopen. Dus de auto hoeven we waarschijnlijk bijna niet te gebruiken.
De prijzen in de supermarkten hier vallen reuze mee. Je kunt natuurlijk alles duurder maken, dan dat je zelf wilt, maar je bent niet heel veel duurder uit dan in Nederland. En daar zijn we heel blij mee :). En het is natuurlijk een groot voordeel dat je met z’n tweeën de kosten kunt delen.

De taal is echt gewelidig hier. Je kan er serieus geen woord van verstaan. En de klanken zijn veel… hoe zal ik het zeggen… zangeriger ofzo. Ze spreken alles veel zachter uit. Wij in Nederland hebben alleen maar harde klanken en laten de medeklinkers duidelijk klinken, maar hier is dat dus niet. Het enige woordje wat ik wel bizar vind is: Tak. Je spreekt het ook zo uit, zoals je het schrijft: tak. Het betekent dankjewel/bedankt. Ik vind dit heel erg kortaf klinken. Bijna alsof je boos bent. Maar ja, dat zal wel aan mij liggen.
De Denen kunnen vaak gelukkig goed Engels, dus dat scheelt een heleboel! Anders hadden we alles met handen- en voetenwerk moeten doen.
Verder zijn de mensen hier echt enorm aardig en behulpzaam. Gisteren hebben we ook Henning ontmoet. Dat is de baas van de camping en ook degene waar ik veel emailcontact mee heb gehad voordat ik hier was. Hij is echt super aardig en we mogen alles vragen wat we maar willen. Hij heeft zelfs aangeboden om het etenswaar wat overblijft in de campingwinkel, aan ons te geven. Want vaak zijn dat soort dingen de volgende dag over-datum en mogen ze niet meer verkocht worden. Nou, dat vinden wij helemaal niet erg! We hebben gisteren al een heerlijk soort gebakje gehad met chocolade en kaneel. Dus mij hoor je niet klagen!!

Het weer hier is heel raar. We kennen het wisselvallige weer natuurlijk allemaal, toch? Daar staat Nederland haast bekend om. Maar hier heb je ECHT wisselvallig weer. Gisteren en eergisteren had je heel vaak regen. Maar niet een klein beetje, maar echte stortbuien, waar je binnen de korste keren seikenat van wordt. Maar na een minuutje of 2, schijnt de zon weer en kun je eigenlijk je jas gewoon uittrekken. Terwijl vlak voor en tijdens de regenbuien het echt fris wordt.
En dit gebeurt dan ook niet 2 keer op een dag ofzo, maar echt heel vaak. Ik heb dit soort weer echt nog nooit meegemaakt. Maar vandaag was het echt druilerig weer en hebben we geen zon gezien. Het miezerde een beetje.

Verder zijn we hier dus echt super sportief geweest. Vandaag hebben Anoeska en ik samen inkopen gedaan voor eten van de hele week. Dus dat betekent zonder boodschappen heen en met weer terug. Maar dat is prima te doen hoor en we vinden het helemaal niet erg!
Maar… er is hier op een paar minuutjes afstand een hele grote sportschool. En omdat ik voor mijn vermoeidheid een paar weken 2 keer per week aan mijn conditie heb gewerkt, is dit natuurlijk ideaal om dit door te zetten. Dus hebben we ons alle 4 (Anoeska, Nicole, Stephanie en ik) ingeschreven en zijn meteen aan de slag gegaan. Gelukkig werken alle apparaten in het Engels, dus ik kon alles begrijpen. Morgenavond gaan we met z’n vieren anderhalfuur (!!!!!) Teabo ofzo doen, op muziek. Ik ben erg benieuwd of ik het volhoud.
Tot nu toe gaat het erg goed en ben ik niet super moe. Ik kan alles goed volhouden, dus ik ben erg benieuwd hoe gaat wanneer ik naar school ga.

En dan het geld… Tja, Anoeska en ik hebben (natuurlijk) weer een leuk avontuurtje meegemaakt. Omdat we al het geld wat we uitgeven delen, dachten we dat het handig is (en natuurlijk goedkoper) om al het geld voor deze maand te pinnen. Nu is dat natuurlijk niet erg, maar naast het geld van de maand voor eten enzo, moesten we ook nog de huur van deze maand betalen EN nog de sportschool voor de komende 3 maanden. Nou… we konden alleen maar 2000 DKK ineenkeer pinnen, maar we hadden veel meer nodig. En dan ook in je achterhoofd dat het natuurlijk DOODENG is om met zoveel geld in je tas rond te lopen. Maar we moesten echt het geld van de huur en de sportschool halen, dus het kon niet anders. Nou, je wilt niet weten wat voor een dik pakket geld je in je portemonnee stopt! Het is alsof je super rijk bent. Je moet je ook voorstellen dat je de kronen ongeveer door 7-8 moet delen om in euro’s uit te komen. We zijn echt blij dat we al het geld nu hebben betaald en kwijt zijn van de huur enzo. Ons overige geld is nu super goed in een bakkie verstopt

Morgen beginnen met school!!! Ik kijk er echt enorm naar uit en heb er veel zin in. Dus tot een volgende keer maar weer!!

  • 31 Augustus 2009 - 16:13

    Myrthe:

    Zo, nu heb ik je verhaal dan toch eindelijk gelezen haha! Vond het gemeen dat je het niet op msn wou vertellen hoor! :P Fijn dat alles niet zo duur is als iedereen zij! Scheelt inderdaad een boel!

    knuffel mij

  • 31 Augustus 2009 - 16:23

    Papa En Mama:

    Wat een verhaal, leuk dat wij nu ook weten waar je, je geld hebt.Veel plezier morgen op school.

    Papa en mama

  • 31 Augustus 2009 - 19:26

    Rebecca:

    Hey Lisanne,

    Je verhaal klinkt echt super gezellig, zo te horen heb je he tnu al naar je zin!

    De taal is vreemd he! Het is veel moeilijker dan Noors, omdat het accent zo vreemd is. Het woordje tak went vanzelf :)... Op een gegeven moment ging ik het zlefs in Nederland gebruiken, oeps...
    Krijg je ook lessen Deens?!

    Het ziet er heel mooi uit daar, geniet ervan! En heel veel plezier in Denemarken.

    We houden contact!

    Liefs Rebecca

  • 31 Augustus 2009 - 21:08

    Nynke:

    Hey meissie

    Geweldig, wat een mooi verhaal en fijn dat je het daar zo leuk hebt. We genieten volop van je verhalen, dus ook voor jou: blijf schrijven!
    Veel plezier morgen op school! En hieronder nog een raadseltje voor je, dit is één van de weinige dingen die ik nog heb onthouden van het deens.

    Jeg Elsker Dig
    kus Nynke

  • 31 Augustus 2009 - 21:46

    Hans En Adry:

    Het huisje ziet er leuk uit.De rivier is zeker breed.Zo te zien zijn de eenden aan mensen gewend en blijven ze rustig liggen.Pas maar goed op jullie "Bakkie".In uiterste nood sturen we wel een overlevingspakket
    Veel succes,morgen,en gedurende de hele tijd dat je daar bent natuurlijk,op school.
    Groetjes van Hans en Adry

  • 01 September 2009 - 17:17

    Kitty:

    Wat leuk allemaal!! Het klinkt echt allemaal heel erg leuk. Fijn ook dat je niet zo moe bent op moment...
    Ik vertrek ook al over 2 weken... spannend man, maar volgens mij vind mijn moeder het erger dan ik... haha

    Ik spreek je later,
    Groetjes Kitty

  • 01 September 2009 - 19:04

    Marjan:

    Hey Lisanne,

    wat gaaf dat je nu helemaal in Denemarken zit. Wel leuk om ons zo op de hoogte te houden van al jouw avonturen daar. Ik hoop dat de lesse daar op school te volgen zijn. Ik ben benieuwd naar je volgend verhaal.

    Liefs Marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Hallo! Mijn naam is Lisanne en ik houd ervan om nieuwe culturen te leren kennen. Als ik kon, zou ik graag heel veel verre reizen maken en leren van andere culturen. Ik heb in mijn profiel twee verschillende reizen staan: De eerste gaat over mijn stageperiode van drie maanden in Denemarken. Mijn laatste reis gaat over een ontdekkingsreis in de wonderel wereld van dierondersteundende therapie (ook wel animal assisted therapy genoemd). Ik wens je veel leesplezier!

Actief sinds 24 Aug. 2009
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 46017

Voorgaande reizen:

23 Juni 2014 - 31 Juli 2014

Animal Assisted Therapy

29 Augustus 2009 - 30 November 2009

Studeren in Denemarken

Landen bezocht: