Green Chimneys - Reisverslag uit Coventry, Verenigde Staten van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu Green Chimneys - Reisverslag uit Coventry, Verenigde Staten van Lisanne Zandstra - WaarBenJij.nu

Green Chimneys

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

25 Juli 2014 | Verenigde Staten, Coventry

Hey there!

Ik ben alweer een maand in dit enorme land en over een week zit alweer in ons kleine kikkerlandje! Dat is best een gek idee! Gelukkig kan ik nog een paar dagen goed genieten van mijn tijd hier, voordat ik weer in het vliegtuig naar huis stap.

Het is nog maar kort geleden dat ik mijn blog heb bijgewerkt, maar ik heb weer veel gezien en dat wil ik graag met jullie delen! Ten eerste was de pizza dinsdagavond heerlijk hoor! Ik heb een 'Hamburg-pizza' gehad, waar dus vlees en uit en paprika op zat. Natuurlijk met kaas! Erg lekker!!
Woensdag heb ik gezien waar Terri werkt. Ze werkt in de bibliotheek in een school, waar de groepen 4 t/m 6 heen gaan. Het is een enorm gebouw. Ik heb gemerkt dat eigenlijk alle scholen hier erg groot zijn. Er zijn hier niet van die kleine dorpsschooltjes die wij kennen.
Aan het eind van de middag ben ik een uurtje naar de Therapeutic Recreation Center geweest van Beth (waar ik hiervoor heb gelogeerd). Daar had Chris (de mevrouw van de organisatie Animal Assisted Therapy Services in West Haven) een les voor hondentrainen. Maar niet voor 'normale' mensen, maar voor tieners die in een Children's Juvenile Center zitten. Deze tieners zijn net als de tieners bij de zomerkamp met de paarden, die ik vorige week heb gezien, niet in een goede plek. Ze hebben meestal een verleden in geweld en drugs. Helaas toen ik daar kwam, zou er alleen maar één jongen komen. Er waren twee in een gevecht betrokken geweest die dag en mochten niet komen en de andere was vrijgelaten. Maar natuurlijk mocht dat de pret niet drukken.
Het idee achter dit programma is, is dat de tieners de eerste vier keer les krijgen in hoe een hond getraind wordt. De meeste van deze tieners weten niet hoe met een hond om te gaan. Ze kunnen thuis misschien wel een hond hebben (vaak een Pittbull), maar wanneer die wat verkeerd doet, krijgt die een trap en wordt daar niet zoveel aandacht aan besteed. Op deze manier leren ze, dat ook een hond gevoelens heeft en dat het respect verdient. Bij de laatste twee 'lessen', gaan de tieners zelf de maatschappij in. Ze nemen de honden mee naar een verzorgingstehuis o.i.d. Een mooi initiatief, al zeg ik het zelf!
Chris gebruikt vrijwilligers om te helpen en ook om meer honden beschikbaar te hebben. Want zelf heeft ze natuurlijk niet altijd genoeg honden die ze kan gebruiken! Die dag hebben ze maar een aangepast programma gedaan, omdat er maar een jongen was gekomen. Ze hebben wat behendigheid gedaan. De houding van de jongen was tijdens dit uur volledig veranderd, van totaal ongeïnteresseerd en niemand aan willen kijken, naar lachend om de hond en het goed willen doen.

Gisteren heb ik eindelijk Green Chimneys mogen bezoeken. Dit was iets, wat een aantal mensen me hebben aanbevolen vanuit Amerika, vóórdat ik hiernaartoe ben gekomen. Green Chimneys is een school. Maar absoluut geen normale school. Nee!! Ze hebben daar ook dieren. En niet alleen maar een hond en een konijn, maar er zijn er meer dan 300!! Ze hebben, paarden, geiten, schapen, koeien, kamelen(!!), roofvogels, slangen, kippen... Noem maar op! Het is er dan ook ENORM groot. Het is meer dan 5500 hectare groot! Je kunt er gemakkelijk in verdwalen, als je niet weet waar je heen moet.
Met de roofvogels wordt geen Animal Assisted Therapy gedaan. Het zijn vooral vogels die opgevangen zijn, om verschillende redenen. Je kunt dan denken aan een dierentuin die er niets meer mee kon, of een vogel dat niet meer goed kan vliegen. Al deze vogels kunnen niet meer terug in het wild om die redenen. De kinderen kunnen wel langs de kooien lopen onder begeleiding en in die zin kunnen ze natuurlijk wèl helpen. Je kunt dan denken aan educatie, maar ook als een rustige plek om doorheen te lopen, of herkenning, omdat het kind ook 'anders' is.
Alle andere dieren worden wel gebruikt met de kinderen. Ik heb een van de kamelen mogen aaien en die was erg schattig! De honden was een nieuw programma. Zij komen uit het asiel en Green Chimneys laat sommige kinderen de honden trainen, met als doel ze uiteindelijk naar een liefdevol gezin te plaatsen. Al deze honden hebben een eigen programma, waarop staat wat ze ieder uur doen. Natuurlijk hebben ze iedere dag ook uurtjes rust, wat hard nodig is voor ze!

De kinderen die naar Green Chimneys komen, kunnen niet meer in het reguliere onderwijs terecht. Er zijn sommigen die vanwege hun gedrag van school zijn afgestuurd. Green Chimneys is eigenlijk een speciaal onderwijsschool. Het si alleen een hele speciale, doordat ze al deze dieren hebben. Ze hebben 100 kinderen die daar ook wonen. Nog een 100 andere kinderen, die daar wel naar school gaan, maar thuis wonen. Natuurlijk was het nu zomer, dus dat betekent dat er ook nog Summer Camps zijn. Ik geloof dat er dan nog eens 400 kinderen bijkomen die een dagprogramma doen.
Gemiddeld blijft een kind daar twee jaar op school, voordat het weer terug wordt geplaatst naar een 'normale' school. Ze doen veel aan nazorg. Het is echt een mooie school, met een soort miniziekenhuis met 2 zusters en een psychiater, een zwembad, een tuin met (eetbare) planten enzovoorts! Er werken dan natuurlijk ook heel veel mensen en vrijwilligers. Poeh! Een droomschool voor ieder 'speciaal' kind!

Na Green Chimneys hebben Chris en ik nog een bezoek gelegd bij Pegasus Theraputic Riding Center. Ik heb natuurlijk al wat theraputic riding centers gezien, maar deze had iets speciaals. Ze hadden een speciaal pad aangelegd voor kinderen en volwassenen met special needs, waarbij ze dingen konden voelen, houten boxen konden openmaken, planten konden voelen en ruiken, geluid konden maken, enzovoorts. En dit allemaal te paard. Ze hadden zelfs een soort verkeersborden gedeelte gemaakt, om het visuele aspect ook te prikkelen. Erg interessant!

Jullie kunnen je vast voorstellen dat ik gisteren een erg vol hoofd had van al die indrukken! Maar het was het zeker waard! Ik heb ontzettend veel gezien!

Vandaag zijn Terri ik en twee van haar kleindochters naar Mystic Aquarium geweest. Het is een erg leuk park, waar ze allerlei zeedieren hadden. Onder andere Beluga Whales, die helemaal wit zijn en best groot! Mooi hoor! De meiden vonden het gedeelte waar ze de vissen en haaitjes konden aanraken natuurlijk het leukst! We zijn nog naar de zeeleeuwenshow geweest, waar ik het verschil heb geleerd tussen en Zeeleeuw en een Zeehond! Ik heb het erg naar mijn zin gehad. Nu lekker uitrusten!

Byebye!

  • 26 Juli 2014 - 13:27

    Paps En Mams:

    Hoop dat je wat kunt gebruiken in Nederland. Nog een paar dagen, lekker genieten in New York incl. musical. Vinden het wel fijn dat je weer thuis komt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Hallo! Mijn naam is Lisanne en ik houd ervan om nieuwe culturen te leren kennen. Als ik kon, zou ik graag heel veel verre reizen maken en leren van andere culturen. Ik heb in mijn profiel twee verschillende reizen staan: De eerste gaat over mijn stageperiode van drie maanden in Denemarken. Mijn laatste reis gaat over een ontdekkingsreis in de wonderel wereld van dierondersteundende therapie (ook wel animal assisted therapy genoemd). Ik wens je veel leesplezier!

Actief sinds 24 Aug. 2009
Verslag gelezen: 1027
Totaal aantal bezoekers 45928

Voorgaande reizen:

23 Juni 2014 - 31 Juli 2014

Animal Assisted Therapy

29 Augustus 2009 - 30 November 2009

Studeren in Denemarken

Landen bezocht: